سیستم مالیاتی کانادا

سیستم مالیاتی کانادا

در تمامی کشورهای دنیا، سیستم‌های مالیاتی هر کشور بسته به نوع اقتصاد آن کشور می‌تواند متفاوت باشد. مردم یک کشور بر اساس نظام اقتصادی و مالیاتی کشور خودشان مالیات می‌پردازند. همچنین، در هر کدام از آنها قوانینی برای استثنائات مالیاتی نیز وجود دارد.

به همین دلیل، نظام مالیاتی در یک کشور فعالیت‌های اقتصادی را برای شهروندان آن کشور می‌تواند باصرفه یا زیان‌ده بسازد. در ضمن، بدون اطلاع از پیچیدگی‌های این سیستم‌های مالیاتی زندگی در یک کشور مشکل و هزینه‌بر خواهد بود. همواره، مهاجرت برای انسان دستیابی به یک زندگی بهتر با رفاهی بیشتر بوده است. در حال حاضر نیز تمام افرادی که از زادگاه خود به یک کشور دیگر نقل مکان می‌کنند، در پی کیفیت بالاتر در زندگی خود می‌باشند که عوامل اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایل برای این امر به حساب می‌آید.

کشور کانادا طی چند دهه اخیر یکی از مقاصد اصلی مهاجرت برای افرادی از سرتاسر دنیا است که با شرایط استانداردش مهاجران را به سوی خود کشانده است. شهروندان ایرانی نیز از این امر مستثنا نبوده و بیشترین آمار مهاجرت از ایران را طی سالیان اخیر به کانادا شاهد بوده‌ایم. به طور حتم، یکی از مواردی که هر مهاجری برای انتخاب کشور مقصد خود در نظر دارد، سیستم مالیاتی آن کشور نیز خواهد بود.

سیستم مالیاتی کانادا، از آنجا که با نظام مالیاتی کشورمان ایران بسیار متفاوت است، باید مد نظر هر مهاجر ایرانی قرار بگیرد. اخذ مالیات در کانادا بر اساس قوانین این کشور تعیین شده و عدم پرداخت هر کدام از موارد مالیاتی جرمی سنگین در این کشور به حساب می‌آید.

در این مقاله می‌کوشیم به طور مختصر و مفید سیستم مالیاتی کانادا و انواع مالیات در کانادا را توضیح داده تا هر فرد مایل به مهاجرت به این کشور با اصول اولیه چنین موضوع پیچیده‌ای آشنا شود.

مختصری درباره اقتصاد کانادا

اقتصاد کانادا در سال ۲۰۲۰ بر اساس رتبه‌بندی سازمان اقتصاد جهانی در جایگاه نهم کشورهای دنیا قرار گرفته است. این کشور در بین ۴۲ کشور واقع در قاره آمریکا مقام اول را داشته و امتیاز آن از میانگین امتیاز جهانی بالاتر به حساب می‌آید.

این کشور جزو گروه G8 یا ۸ کشور بزرگ صنعتی دنیا به حساب آمده و اقتصاد آن تا حد کمی به دولت وابسته است. امروزه، وضعیت اقتصادی کانادا هر چه بیشتر به ایالات متحده آمریکا نزدیکتر شده و از مدل اروپایی فاصله می‌گیرد.

در حال حاضر، اقتصاد کشور کانادا بیشتر وابسته به تجارت بین‌المللی، صنایع پیشرفته و منابع طبیعی سرشارش می‌باشد. نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۰ و حتی با شرایط همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در این کشور به ۵٫۴ درصد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۷ دو درصد کاهش داشته است.

انواع مالیات در کانادا

مانند هر کشور دیگری، مالیات در کانادا نیز انواع مختلفی داشته و بر موارد گوناگونی از درآمدها و هزینه‌ها از شهروندان این کشور اخذ می‌گردد. لازم به ذکر است که مالیات در کانادا توسط اداره درآمد کانادا (CRA) مدیریت شده و این سهم از مالیات در دو سطح فدرال و استانی تقسیم خواهد شد.

در ذیل انواع مالیات‌های اخذ شده از یک شهروند کانادایی را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

  • مالیات بر درآمد

کشور کانادا بر خلاف ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تا پیش از جنگ جهانی اول از درآمد شهروندان خود مالیاتی نمی‌گرفت و این امر موجب جذب بیشتر مهاجرین به این کشور می‌شد. اما، پس از جنگ، هر شهروند کانادایی یا مقیم این کشور که به طور قانونی درآمدی کسب می‌کند، موظف است مالیات بر درآمد خود را به دولت پرداخت نماید.

هر فرد کانادایی که درآمد بیشتری داشته باشد، مالیات بیشتری نیز خواهد داد. کارفرمایان موظف هستند که از مبلغ حقوق هر کارمند خود مقداری را به دولت فدرال کانادا پرداخت نمایند.

معمولاً افرادی که سالیانه تا زیر ۵۰ هزار دلار درآمد دارند ۱۵ درصد آن را مالیات خواهند داد. این میزان با افزایش حقوق به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. حقوق سالیانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار مشمول ۲۰ درصد مالیات می‌شود. دستمزدهای تا ۲۰۰ هزار دلار ۳۰ درصد و بیش از ۲۰۰ هزار دلار ۳۳ درصد مالیات سالانه برای هر فرد کانادایی هزینه در بر خواهد داشت.

  • مالیات بر فروش

مالیات فروش بر اجناس و خدمات از سال ۱۹۹۱ توسط دولت کانادا معرفی و اجباری شد. این نظام جدید مالیاتی جایگزین مالیات تولیدی فروش شد که به صورت پنهان از فروش یک جنس به دولت می‌رسید و حدود ۱۳ درصد کل مبلغ فروش بود.

با قانون جدید مالیات فروش بر اجناس و خدمات (GST)، این نرخ مالیات از آغاز به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر به ۵ درصد از نرخ اصلی هر جنس رسیده است.

در برخی از ایالت‌های کانادا مانند؛ اونتاریو و نوا اسکوشیا، مالیات ایالتی (PST) نیز به مالیات فدرال افزوده شده و به آن مالیات متناسب شده فروش (HST) می‌گویند. دولت ایالت کبک به صورت اختصاصی مالیات ایالتی خود را می‌گیرد و ایالت آلبرتا نیز طی چند سال گذشته از اخذ مالیات ایالتی معاف شده‌ است و ایالت بریتیش کلمبیا تنها ۲ درصد مالیات بر فروش می‌گیرد. با اخذ این مالیات‌های ایالتی، ممکن است نرخ مالیات بر فروش یک جنس به ۱۰ درصد یا بیشتر نیز برسد.

  • مالیات کسب و کارها

از آنجا که بسیاری از افراد خارجی از طریق سرمایه‌گذاری تجاری و یا راه‌اندازی یک استارتاپ به کشور کانادا مهاجرت و نقل مکان می‌کنند، اطلاع از مالیات سالیانه تجاری کسب و کار انتخابی خود لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

نرخ پایه مالیاتی شرکت‌های تجاری در کانادا ۳۸ درصد در سال است که پس از تخفیف مالیاتی فدرال به ۲۸ درصد کاهش می‌یابد. پس از اعمال تخفیف عمومی نیز این مقدار به ۱۵ درصد خواهد رسید که نرخ مالیاتی سالانه عموم کسب و کارها می‌باشد. در عین حال، نرخ مالیات شرکت‌هایی که توسط دولت کانادا تحت کنترل قرار دارند بین ۹ تا ۱۰ درصد در هر سال اخذ می‌گردد.

مالیات ایالتی کسب و کارها نیز به ترتیب بالا و با توجه به خصوصی بودن یا نیمه‌دولتی بودن شرکت متفاوت است و شرکت‌های خصوصی نرخ مالیاتی بیشتری را پرداخت می‌نمایند. جدول ذیل مالیات تجاری ایالتی را در هر دو حالت نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که طی آخرین به روز رسانی دولت کانادا در سال ۲۰۲۰، ایالت کبک شرایط ویژه خود را خواهد داشت و ایالت آلبرتا نیز از اعطای مالیات استانی معاف است:

بیشترین نرخ مالیاتکمترین نرخ مالیاتایالت یا استان
۱۵ درصد۳ درصدنیوفاند لند
۱۶ درصد۳ درصدنوا اسکوشیا
۱۴ درصد۲٫۵ درصدنیو برانزویک
۱۶ درصد۳ درصدپرنس ادوارد آیلند
۱۱٫۵ درصد۳٫۲ درصداونتاریو
۱۲ درصددر این لیست نیستمانیتوبا
۱۲ درصد۲ درصدساسکاچوان
۱۲ درصد۲ درصدبریتیش کلمبیا
۱۲ درصد۳ درصدنوناووت
۱۱٫۵ درصد۴ درصدناحیه‌های غربی
۱۲ درصد۲ درصدیوکون
  • مالیات خرید خانه و ملک در کانادا

برای خرید یک ملک در کانادا به غیر از مبلغ خرید خانه، مبالغ دیگری نیز باید پرداخت شود که با عنوان «هزینه‌های پنهان» نامیده می‌شود. یکی از این هزینه‌های پنهان را مالیات بر فروش ملک تشکیل خواهد داد. از دیگر هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های ثبت محضری و دستمزد کارشناس‌های معاملات املاک اشاره نمود.

خرید ملک مانند خرید هر جنس یا خدمات دیگر در کانادا بسته به ایالت انتخاب شده متفاوت و متغیر می‌باشد. در این مورد نیز با مالیات فدرال و استانی مواجه خواهیم شد.

مالیات فدرال بر خرید ملک که بر عهده خریدار است در تمامی کانادا حدود ۶ درصد از ارزش کل خرید آن ملک خواهد بود. اما هزینه مالیات انتقال ملک در ایالات مختلف کانادا متفاوت است. در جدول زیر میزان هزینه برای انتقال ملک از فروشنده به خریدار آمده است:

مالیات بر انتقال ملک
بریتیش کلمبیا
۱ درصدتا مبلغ ۲۰۰ هزار دلار (کانادا)
۲ درصدبیش از ۲۰۰ هزار دلار (کانادا)

مانیتوبا

مالیات نداردتا مبلغ ۳۰ هزار دلار (کانادا)
۰٫۵ درصداز ۳۰ هزار تا ۹۰ هزار دلار (کانادا)
۱ درصداز ۹۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار (کانادا)
۲ درصدبیش از ۱۵۰ هزار دلار (کانادا)

اونتاریو

۰٫۵ درصدتا ۵۵ هزار دلار (کانادا)
۱ درصداز ۵۵ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار (کانادا)
۱٫۵ درصداز ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار دلار (کانادا)
۲ درصدبیش از ۴۰۰ هزار دلار (کانادا)

کبک

۰٫۵ درصدتا ۵۰ هزار دلار (کانادا)
۱ درصداز ۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار (کانادا)
۱٫۵ درصدبیش از ۲۵۰ هزار دلار (کانادا)

نوا اسکوشیا

۱٫۵ درصدمنطقه هالیفاکس
بسته به منطقه مورد نظرخارج از منطقه هالیفاکس

با مشاهده جدول فوق مشخص می‌شود که هر خریدار خانه در کانادا باید علاوه بر مالیات بر خرید ملک در تمامی ایالت‌ها که حدود ۶ درصد از ارزش ملک می‌باشد، بین ۰٫۵ تا ۲ درصد از ارزش ملک را نیز جهت پرداخت مالیات بر انتقال پرداخت نماید. لازم به ذکر است که مالیات بر انتقال ملک در ایالات آلبرتا و ساسکاچوان و مناطق روستای نوا اسکوشیا صفر است.

  • مالیات ماشین در کانادا

خرید و فروش ماشین در خاک کانادا، مانند هر جنس دیگری، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. نرخ مالیات بسته به این که در کدام ایالت خرید و فروش شده و نیز قیمت ماشین می‌تواند کاملاً متغیر باشد.

نرخ مالیات در حداکثر میزان خود می‌تواند به ۱۵ تا ۲۰ درصد از ارزش خالص ماشین نیز بسته به ایالت و مدل ماشین برسد. خرید و فروش ماشین در کانادا معامله ساده‌ای نیست و قوانین هر ایالت بر آن تأثیر خواهد داشت. معمولاً هر فردی ماشین خود را در ایالت سکونت خود خریداری و ثبت می‌کند تا بتواند بدون حمل و نقل اولیه آن به وسیله یک بارکش از آن استفاده نماید! در صورتی که فردی ماشین خود را در ایالتی غیر از محل سکونت خود خریداری کرده باشد، باید در ایالت خود نیز آن را به ثبت برساند.

برای خرید یک ماشین در کانادا دو حالت وجود خواهد داشت. یا فرد ماشین را از به صورت دست اول از یک شرکت خواهد خرید و یا از یک فرد دیگر به صورت دست دوم. در حالت اول که فرد یک ماشین جدید خریداری می‌نماید، بر اساس جدول زیر نرخ مالیاتی خرید ماشین او حساب خواهد شد:

جمع مالیاتمالیات فدرالمالیات ایالتینوع مالیاتایالت
۵ درصد۵ درصد۰مالیات فدرالآلبرتا
۱۲ درصد۵ درصد۷ درصد (برای خرید زیر ۵۵۰۰۰ دلار)مالیات فدرال + مالیات ایالتیبریتیش کلمبیا
۱۲ درصد۵ درصد۷ درصدمالیات فدرال + مالیات خرده‌فروشیمانیتوبا
۱۵ درصد۵ درصد۱۰ درصدمالیات متناسب شدهنیو برانزویک
۱۵ درصد۵ درصد۱۰ درصدمالیات متناسب شدهنیوفاند لند
۱۵ درصد۵ درصد۱۰ درصدمالیات متناسب شدهنوا اسکوشیا
۱۳ درصد۵ درصد۸ درصدمالیات متناسب شدهاونتاریو
۱۵ درصد۵ درصد۱۰ درصدمالیات متناسب شدهپرنس ادوارد آیلند
۱۴٫۹۷۵ درصد۵ درصد۹٫۹۷۵ درصدمالیات فدرال + مالیات مختص کبککبک
۱۱ درصد۵ درصد۶ درصدمالیات فدرال + مالیات ایالتیساسکاچوان

همان طور که ملاحظه می‌شود، ایالت آلبرتا با معافیت مالیاتی استانی، رتبه اول کمترین هزینه خرید و فروش یک ماشین را کسب می‌کند. ایالات ساسکاچوان و مانیتوبا نیز با اخذ ۱۱ درصد مالیات بر فروش جایگاه بعدی را اشغال کرده‌اند. ایالات بزرگ و پرطرفدار برای زندگی در کانادا برای معامله یک ماشین حدود ۱۵ درصد مالیات اخذ می‌نمایند.

حالت دیگر خرید و فروش ماشین در کانادا که مورد رایجی نیز به حساب می‌آید، خرید ماشین دست دوم از یک فروشنده حقیقی است. در این وضعیت نرخ مالیات نسبت به خرید ماشین نو متفاوت خواهد بود. در جدول زیر نرخ مالیات هر ایالت برای معامله یک ماشین دست دوم آورده شده است:

جمع مالیاتمالیات فدرالمالیات ایالتینوع مالیاتایالت
۰۰۰آلبرتا
۱۲ درصد۰۱۲ درصد (برای خرید زیر ۵۵۰۰۰ دلار)مالیات ایالتیبریتیش کلمبیا
۷ درصد۰۷ درصدمالیات خرده‌فروشیمانیتوبا
۱۵ درصد۰۱۵ درصدمالیات ایالتینیو برانزویک
۱۵ درصد۰۱۵ درصدمالیات ایالتینیوفاند لند
۱۵ درصد۰۱۵ درصدمالیات ایالتینوا اسکوشیا
۱۳ درصد۰۱۳ درصدمالیات خرده‌فروشیاونتاریو
۱۵ درصد۰۱۵ درصدمالیات ایالتیپرنس ادوارد آیلند
۹٫۹۷۵ درصد۰۹٫۹۷۵ درصدمالیات مختص کبککبک
۶ درصد۰۶ درصدمالیات ایالتیساسکاچوان

با نگاهی به جدول فوق مشاهده می‌کنیم که در کشور کانادا، فقط در صورتی هیچ مالیاتی برای خرید و فروش ماشین اخذ نمی‌گردد که یک ماشین دست دوم از یک شخص حقیقی در ایالت آلبرتا خریداری شود. در اکثر ایالات دیگر نرخ مالیات بر معامله یک ماشین دست دوم مانند خرید یک ماشین نو می‌باشد.

معافیت مالیاتی در کانادا

در کشور کانادا، معافیت مالیاتی برای انواع مالیات‌های قانونی وجود دارد که بسیار پیچیده و متفاوت است. در اینجا تنها برخی از این معافیت‌های مالیاتی را که برای مهاجرین تازه‌وارد اهمیت بیشتری دارند، ذکر خواهیم کرد.

برخی از درآمدهایی که از پرداخت مالیات معاف می‌باشند، به شرح زیر هستند:

  • برنده‌های لاتاری
  • هدایا و ارثیه
  • مبالغ دریافتی جهت از دست دادن خانواده در جنگ
  • کمک هزینه خانواده‌هایی با دارا بودن فرزند معلول (در کبک)
  • خسارت پرداختی از سوی یک سازمان دولتی برای خسران یک تصادف با وسیله نقلیه یا یک حادثه جنایی
  • مالیات بر درآمد برخی از بازنشستگان نظامی

نکات پایانی

مطالب ذکر شده در این مقاله، تنها توضیح مختصری از سیستم مالیاتی کانادا به دست خواهد داد. لازم به ذکر نیست که نظام مالیاتی هر کشوری از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار بوده و تفسیر آن در یک مطلب موجز نمی‌گنجد.

با این حال، شرح فوق شاید خواننده را با اصول کلی مالیات در کانادا آشنا کرده باشد. ولی در صورتی که یک فرد خارجی از هر طریقی تمایل به ورود و زندگی در کشور کانادا را دارد، باید بسته به روش و مسیر ورودش به این کشور و ایالت انتخابی محل سکونت خود و نیز شرایط شغلی‌اش به سیستم مالیاتی کانادا تا حدی آشنا باشد تا بتواند هزینه‌های زندگی خود را تأمین نماید.

برای چنین موضوع پیچیده‌ای بهتر است که یک وکیل حقوقی یا مهاجرتی بین‌المللی طرف مشورت قرار بگیرد تا بسته به شرایط خاص هر فرد پیشنهادات لازم را به وی ارائه نماید.

مجموعه نیلاگشت الهیه با تجربه فراوان در امور سفر به کانادا و نیز ارتباط با وکلای کانادایی خبره در این امور، بهترین مشاور افرادی می‌تواند باشد که در این زمینه احتیاج به اطلاعات و راهنمایی دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهارده =