آیا پس از ریجکت شدن ویزای کانادا امکان استیناف وجود دارد؟

پاسخ کوتاه به تیتر این مطلب واژه “خیر” است. با این حال، همچنان برای زمانی که یک پرونده اجازه تحصیل (Study Permit) یا درخواست ویزا ریجکت شود، یک گزینه در دسترس خواهد بود.

برای درخواست‌هایی که به اداره مهاجرت کانادا ارسال شده و توسط افسر پرونده مورد پذیرش قرار نگرفته، همیشه امکان بررسی دوباره در نظر گرفته شده است. با این وجود، گزینه‌ای که در دسترس برای شانس دوباره قرار گرفته است، استیناف برای پرونده نیست.

حق استیناف برای تصمیم نهایی بر سر پرونده درخواستی ارسال شده به اداره مهاجرت کانادا، ریشه در ماده ۶۳ «قانون حفاظت از پناهجویان و مهاجران» قانون اساسی کانادا دارد. این ماده از قانون، به تصریح تنها به گروه محدودی از متقاضیان، معمولا دارندگان اقامت دایم کانادا، اشاره دارد که می‌توانند بر سر تصمیم گرفته شده از سوی اداره مهاجرت، به دادگاه اداره پناهجویان و مهاجران دادخواست استیناف دهند. با این حال، ریجکت شدن درخواست‌هایی چون؛ اجازه کار، اجازه تحصیل، ویزای توریستی، ویزاهای اقامتی کوتاه مدت و حتی ویزای اسپانسرشیپ حق استیناف نخواهند داشت. اگر یکی از پرونده‌های فوق مورد پذیرش قرار نگرفته است، متقاضی حق این را خواهد داشت تا از دادگاه فدرال کانادا بخواهد پرونده وی را بازبینی مجدد کند که به این کار “بررسی قضایی” می‌گویند.

برای پرونده‌های اجازه کار، اجازه تحصیل و ویزای توریستی که ریجکت شده‌اند، می‌توانید درخواستی ارائه دهید تا دادگاه فدرال با بازبینی خود تصمیم افسر پرونده را بررسی کند تا بفهمد دلایل رد پرونده منطقی بوده است یا خیر. هر درخواست برای بررسی قضایی پرونده شامل دو مرحله می‌باشد:

الف) مرحله اول این فرآیند “آزادسازی” پرونده است. بدین معنا که شما درخواست می‌دهید که پرونده ریجکت شده از اداره مهاجرت بیرون آمده و به دادگاه عالی ارسال شود. البته، دادگاه فدرال هر پرونده‌ای را آزادسازی نخواهد نمود و بستگی به مورد مربوطه دارد.

ب) مرحله دوم با درخواست متقاضی برای بررسی مجدد پرونده از سوی دادگاه عالی به انجام می‌رسد. اگر مرحله آزادسازی پرونده موفق باشد، سپس دادگاه فدرال به شکایت متقاضی درباره تصمیم افسر پرونده و دلایل آن ورود کرده و خواهد دید این تصمیم منصفانه بوده است یا خیر.

دادگاه فدرال کانادا حق این را دارد تا رای نهایی را صادر نماید که تصمیم افسر پرونده به دلایل زیر غیرمنصفانه بوده است:

الف) اشتباه در تفسیر قانون؛ یعنی تصمیم بر اساس قوانین گرفته نشده است.

ب) اشتباه در تفسیر مدارک ارسالی؛ بدین معنا که افسر پرونده مدارک را کامل مد نطر قرار نداده است.

ج) اشتباه در تفسیر قانون در مطابقت با مدارک.

د) تصمیم رد پرونده بر اساس دلایل غیرمنطقی گرفته شده است.

 

در صورتی‌ که دادگاه فدرال تشخیص دهد که رد درخواست از سوی افسر پرونده اشتباه بوده است، پرونده را مجددا به دفتر صدور ویزا بازگشت خواهد داد و از آنها خواهد خواست که پرونده را توسط یک افسر دیگر دوباره بررسی نمایند. نکته مهم این است که حتی اگر دادگاه فدرال رای به بررسی مجدد دهد، افسر جدید پرونده می‌تواند بر اساس مشاهدات خود دوباره درخواست ویزا را رد نماید. بنا بر این، بسیار مهم است که متقاضی در صورتی که ریجکت شدن درخواست‌اش به نظر منطقی بیاید، به جای ارجاع آن به دادگاه فدرال و ورود به یک جنگ حقوقی، خود را آماده درخواست مجدد ویزا با مدارک جدید نماید.

بهترین مسیر برای افرادی که پس از ریجکتی پرونده خود می‌خواهند دوباره اقدام به اخذ ویزا نمایند، این است که با توجه به نامه ریجکت دریافتی و موارد منجر به رد پرونده، با ارجاع به ایرادهای درخواست قبلی و رفع و رجوع آن، درخواست جدیدی ارائه دهند. ورود به دعوای حقوقی در دادگاه فدرال کانادا هزینه و زمان اضافی برای متقاضی ویزا در پی خواهد داشت. درخواست‌کننده می‌تواند امیدوار باشد که با برطرف ساختن ایرادات پرونده قبلی خود که توسط افسر پرونده مشخص شده است، با ثبت درخواست جدید بتواند ویزای خود را اخذ نماید. حتی اگر متقاضی پس از ریجکت شدن مطمئن نباشد که دلیل افسر پرونده برای رد درخواست دقیقاً چه مواردی است، می‌تواند با اقدام برای اخذ “آفیسر نت” یا همان GCMS  مشاهده نماید که جزئیات دلایل عدم پذیرش پرونده چه بوده است.

وارد شدن به دعوای حقوقی از طریق داداگاه فدرال کانادا، برای متقاضی حدود ۷۰۰۰ دلار کانادا هزینه در بر خواهد داشت که مقدار بسیار زیادی است. پس، در صورتی اقدام به این کار کنید که مطمئن هستید رای نهایی به نفع شما صادر خواهد شد. اما اخذ آفیسر نت و اقدام مجدد بر اساس مدارک جدید علاوه بر افزایش شانس شما برای اخذ ویزا، هزینه بالایی نیز بر شما تحمیل نخواهد کرد.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 16 =