,

نکاتی درباره ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

بسیاری از افرادی که قصد دارند به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی ادامه تحصیل بدهند، کشور کانادا را یک مقصد بسیار مناسب می‌دانند. با این حال، پیش از بستن چمدان و حرکت به سوی کانادا نیاز به ویزای تحصیلی کانادا خواهید داشت. این کشور به دلیل نیاز به نیروی کار متخصص و همچنین دریافت شهریه دانشجویان بین‌المللی از متقاضیان خارجی استقبال می‌کند.

با این حال، در دوران پس از پاندمی، به دلیل استقبال بیش از حد متقاضیان خارجی تحصیل در کانادا و نیز انباشته شدن پرونده‌ها شاهد رد شدن تعداد زیادی از درخواست‌ها از سوی دولت کانادا هستیم. در سال ۲۰۲۱، اداره مهاجرت کانادا (IRCC) حدود ۳۳۰ هزار ویزای تحصیلی صادر نمود که ۶۰ درصد از مجموع درخواست‌ها را شامل می‌شد. در مقابل، میزان قبولی درخواست‌ها طی نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

در این مقاله به دلایل اصلی رد شدن درخواست‌های ویزای تحصیلی کانادا پرداخته و نکاتی جهت اجتناب از آن‌ها را متذکر می‌شویم.

دلایل رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا

اولین گام برای اجتناب از رد شدن درخواست ویزای تحصیلی این است که بفهمیم اداره مهاجرت کانادا در هر پرونده به دنبال چه چیزی است و دلایل عدم پذیرش درخواست از سوی آنها کدام است. موارد زیر مهم‌ترین دلایلی است که درخواست یک متقاضی بر اساس آنها رد می‌شود:

  • عدم دریافت نامه پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر در کانادا

شما تنها در صورتی اجازه تحصیل در کانادا را خواهید داشت که از یک مرکز آموزشی معتبر کانادایی (DLI) نامه پذیرش داشته باشید. این مراکز دانشگاه‌ها یا کالج‌هایی هستند که اجازه پذیرش دانشجوی بین‌المللی را دارند. وقتی یک مرکز دانشگاهی شما را بپذیرد، یک نامه پذیرش (LOA) برای‌تان ارسال خواهد نمود که باید آن را ضمیمه پرونده خود نمایید.

  • ارائه مدارک ناکافی برای ترک کانادا پس از پایان تحصیل

افسرهای پرونده می‌خواهند مطمئن شوند که شما پس از فراغت از تحصیل در کانادا، این کشور را ترک خواهید کرد. به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، یکی از شرایط اخذ اجازه تحصیل در کانادا این است که نمی‌توانید پس از پایان تحصیل به‌صورت غیرقانونی در این کشور بمانید. اگرچه امکان این را دارید که پس از پایان دوره تحصیلی خود برای ادامه تحصیل درخواست داده و یا برای ویزای کار اقدام نمایید.

  • نامشخص بودن هدف سفر

اگر افسر پرونده قانع نشود که هدف سفر شما به این کشور تحصیل است، درخواست شما رد می‌شود. این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که در نامه قصد سفر (SOP) خود به‌روشنی بیان نکنید چرا می‌خواهید در کانادا درس بخوانید و رشته انتخابی‌تان چطور به اهداف شما کمک خواهد کرد.

  • کافی نبودن پول نقد در حساب بانکی

اثبات این‌که به اندازه کافی پول نقد دارید تا هزینه‌های آموزش خود را پرداخت نمایید، یکی از اساسی‌ترین موارد برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا است. مقدار پول نقد شما در حساب بانکی باید حداقل بتواند هزینه‌های پرداخت شهریه و زندگی کردن طی تحصیلات شما را پوشش بدهد. در غیر این صورت، افسر پرونده درخواست ویزای شما را رد خواهد کرد.

  • سوابق دانشگاهی ناقص یا ناهمگون

شما باید همراه درخواست ویزای تحصیلی خود تمامی مدارک پیشین تحصیلی، ریزنمرات و گواهی‌های دانشگاهی خود را ضمیمه کنید. این مدارک دو موضوع را اثبات می‌کنند: اعتبار سوابق تحصیلی شما را و نیز این‌که نمرات شما خوب بوده است یا خیر. در صورتی که سوابق تحصیلی شما ناقص یا ناهمگون باشد، افسر پرونده درخواست ویزای شما را رد خواهد کرد.

  • ناسازگاری رشته انتخابی با سوابق تحصیلی

رشته تحصیلی انتخابی شما برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، نقش مهمی در پذیرش یا عدم پذیرش درخواست شما از سوی اداره مهاجرت خواهد داشت. اگر برنامه تحصیلی شما در کانادا با سابقه و مدارک دانشگاهی و یا تجربه کاری اخیرتان همخوانی نداشته باشد، ممکن است افسر پرونده قانع نشود که انگیزه اصلی شما از ورود به کانادا فقط تحصیل باشد. در صورتی که قصد دارید ادامه تحصیل خود را متفاوت با سابقه تحصیلی خود در کانادا ادمه بدهید، حتماً در نامه قصد سفر (SOP) خود دلایل آن را به‌وضوح مشخص کرده و شرح دهید.

  • شکاف زمانی ناموجه در طول دوران تحصیلی و شغلی

تداوم اشتغال در دوران تحصیلی و سابقه شغلی بسیار مهم است. اگر مابین دوران تحصیل خود فاصله افتاده است و یا در دوره‌ای از دوران شغلی خود بیکار بوده‌اید، می‌تواند منجر به رد درخواست ویزای تحصیلی شما گردد. با این حال، اگر دلیل موجهی برای این شکاف زمانی دارید، اهمیت دارد که آن را به‌طور روشن در نامه قصد سفر (SOP) خود توضیح دهید.

  • امتیاز پایین در امتحان زبان

مهارت در زبان انگلیسی (یا در فرانسه اگر مقصد شما ایالت کبک است) یکی از مهم‌ترین شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا به حساب می‌آید. امتیاز پایین در یکی از آزمون‌های زبان مورد تأیید کانادا، مانند IELTS یا TEF به احتمال زیاد منجر به رد درخواست ویزای تحصیلی متقاضی خواهد شد.

  • وابستگی خانوادگی در کانادا و در زادگاه‌تان

وابستگی خانوادگی قوی در کانادا گاهی برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود عمل کرده و باعث نپذیرفتن درخواست شما خواهد شد. اگر برادر یا خواهری در کانادا دارید، تأکید زیاد بر روی آن‌ها در درخواست ویزای شما مسؤول پرونده را به شک می‌اندازد که ممکن است شما به‌موقع خاک کانادا را ترک نکنید. در عین حال، اگر در درخواست خود این نکته را برجسته کنید که در زادگاه‌تان خانواده نزدیک ندارید، افسر پرونده ممکن است فکر کند که شما برای برگشت به کشور خود پس از فراغت از تحصیل دلیل موجهی نخواهید داشت.

  • عدم اثبات سلامتی یا داشتن سوءپیشینه

در صورتی که در آزمایش پزشکی شما موردی دال بر عدم سلامتی شما وجود داشته باشد، ممکن است درخواست اجازه تحصیل شما مورد پذیرش قرار نگیرد. همچنین اگر در گذشته دارای سابقه جرایم قضایی باشید، در صورتی که این جرم در سن بالای ۱۸ سال اتفاق افتاده باشد ممکن است مورد توجه قرار گرفته و اجازه ورود به کانادا را به شما ندهند.

  • موارد مشکوک در تاریخچه مسافرت‌های قبلی

زمانی که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام می‌کنید، اداره مهاجرت این کشور به‌دقت سفرهای قبلی شما را رصد خواهد کرد. مطمئن شوید که تاریخ رفت و برگشت هر سفر بین‌المللی خود را مطابق آن‌چه در پاسپورت درج شده است، در فرم خود وارد کنید. در غیر این‌صورت، ممکن است درخواست شما رد شود. همچنین در صورتی که پیش از اقدام برای ویزای تحصیلی خود به‌شکل غیرقانونی در کشوری مانده باشید نیز باعث عدم پذیرش درخواست شما می‌شود.

  • ناقص بودن مدارک

نقص در ارسال هر کدام از مدارک مورد نیاز، ثبت فرم‌های تکمیل‌نشده و فراهم نکردن دلایل کافی برای قصد سفر خود به کانادا می‌تواند منجر به رد شدن درخواست شما بشود. علاوه‌بر مدارک مالی و شخصی و نیز سوابق تحصیلی خود، باید حتماً نامه قصد سفر (SOP) را نیز با درخواست خود ارسال نمایید. با دقت در چک‌لیست مدارک می‌توان از چنین اشتباهاتی اجتناب کرد.

  • دادن اطلاعات ناصحیح در درخواست ویزا

هرگونه اطلاعات اشتباه، غیردقیق و غلوشده در فرم و مدارک ارسالی از طرف شما می‌تواند باعث عدم پذیرش درخواست شما شود. کارمندان اداره مهاجرت معمولاً صحت مدارک ارسالی را به‌دقت بررسی و بازبینی می‌کنند. مطمئن شوید که موارد ذکرشده در درخواست و نامه قصد سفر شما کاملاً دقیق تکمیل شده‌اند. ارسال اطلاعات جعلی یا غیردقیق جرم محسوب شده و نه‌تنها باعث رد درخواست ویزای تحصیلی شده بلکه موجب ممنوعیت ورود شما به خاک کانادا در آینده نیز خواهد شد.

 

نکاتی برای افزایش شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا

پیش از آن‌که برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید، مهم است که مطمئن شوید مدارک‌تان ناقص نیست، فرم‌ها کامل پر شده‌اند و دلیل محکمی دارید که چرا باید به شما اجازه دهند که در کانادا به تحصیل ادامه بدهید. حالا که می‌دانید چه مواردی باعث رد درخواست شما می‌شوند، در ادامه به برخی نکات اشاره می‌شود که می‌تواند شانس شما را برای کسب مجوز تحصیل در کانادا بالا ببرد:

  • مراجعه به چک‌لیست و تطابق آن با مدارک ارسالی

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی می‌تواند برای هر کشور نسبت به کشوری دیگر متفاوت باشد، پس اطمینان یابید تمامی مدارک مورد نیاز در چک‌لیست مخصوص به ویزای تحصیلی کانادا را فراهم کرده‌اید. اگر مدارکی نیز برای تکمیل پرونده خود دارید که در چک‌لیست نیامده، و ممکن است شانس شما را افزایش دهد، بدون درنگ آن‌ها را نیز ضمیمه پرونده‌تان کنید.

  • از اعتبار مرکز دانشگاهی انتخابی خود مطمئن شوید

پیش از ثبت درخواست برای ویزای تحصیلی کانادا، اطمینان یابید که دانشگاه یا کالج مورد نظر شما جزو «مراکز آموزشی مورد تأیید» (DLI) دولت کانادا به حساب می‌آید یا خیر. فقط مراکز آموزشی تأییدشده توسط دولت می‌توانند دانشجوی بین‌المللی پذیرش نمایند و داشتن پذیرش از مراکزی به‌جز این مؤسسه‌ها منجر به اخذ مجوز تحصیل در کانادا نخواهد شد.‌

  • با دقت برنامه تحصیلی خود را انتخاب کنید

رشته و مقطع تحصیلی انتخابی شما در کانادا می‌بایست به تحصیلات یا سابقه کاری پیشین شما مرتبط باشد. اگر هیج ارتباط مستقیمی بین برنامه انتخابی و سوابق شما وجود نداشته باشد، باید در درخواست خود توضیح دهید که این برنامه چگونه باعث رشد و ارتقاء شما خواهد شد.

  • حساب بانکی خود را به اندازه کافی پر کنید

در صورتی که برای ادامه تحصیل در کانادا درخواست ویزا می‌دهید، باید مطمئن شوید به اندازه کافی پول نقد در حساب بانکی خود دارید. این میزان پول می‌بایست به قدری باشد که حداقل بتواند هزینه‌های یک سال شما را داخل خاک کانادا پوشش دهد.

  • نامه قصد سفر (SOP) را فراموش نکنید

با وجود این‌که اظهارنامه قصد سفر یا همان نامه شرح قصد سفر برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اجباری نیست، فراهم کردن آن می‌تواند برای پذیرش درخواست شما بسیار مفید باشد. این نامه کمک می‌کند شرح دهید که چرا می‌خواهید در کشور کانادا به ادامه تحصیل بپردازید و چرا چنین رشته و مقطع تحصیلی خاصی را انتخاب کرده‌اید. همچنین، در صورت لزوم، باید توضیح دهید چرا بین تحصیلات یا سابقه کاری شما فاصله افتاده است.

  • امتیاز آزمون زبان خود را رتقاء دهید

احتمالاً اخذ بالاترین امتیاز در آزمون زبان، با اولین تلاش شما لزوماً اتفاق نمی‌افتد. اگر نمره آزمون شما در یکی از آزمون‌های زبان مورد تأیید کانادا پایین بود می‌توانید دیگر آزمون‌ها را نیز امتحان کنید. IELTS، CELPIP، TCF یا TEF آزمون‌هایی هستند که بنا به شرایط لازم و خاص مورد قبول اداره مهاجرت کانادا قرار می‌گیرند.

  • قصد برگشت به خانه پس از پایان تحصیلات خود را شرح دهید

مطمئن شوید در درخواست شما به‌طور واضح مشخص شده باشد که پس از فراغت از تحصیل می‌خواهید به کشور خود بازگردید. مسؤولان پرونده می‌خواهند اطمینان یابند که شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی از قوانین آگاه هستید و در زمان مقتضی خاک این کشور را ترک خواهید کرد.

 

در صورت رد درخواست، چه باید انجام داد

با این‌که تصور می‌شود که عدم پذیرش درخواست ویزای تحصیلی کانادا پایان راه و آرزوی شما به شمار می‌رود، اما می‌تواند این‌طور نباشد. شما می‌توانید مجدداً برای این مجوز اقدام نموده و یا جهت بررسی مجدد پرونده خود، به دادگاه درخواست بدهید. با این حال، برای انجام هر کدام از این دو گزینه ابتدا نیاز دارید متوجه شوید به چه دلیل درخواست شما رد شده است.  در صورتی که درخواست ویزای شما رد شود، می‌توانید از اداره مهاجرت کانادا درخواست نمایید تا نظر مکتوب افسر پرونده را به شما بدهند. این نوشته که با نام نت آفیسر یا GCMS نیز شناخته می‌شود، این امکان را خواهد داد تا بفهمید درخواست شما به چه دلیل مورد پذیرش قرار نگرفته است. با این حال، اخذ این نت فقط برای شهروندان و افراد مقیم کانادا امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین، جهت انجام این کار معمولاً به یک وکیل نیاز خواهد بود. مدت زمان صدور نت آفیسر حدود ۶۰ روز طول می‌کشد.

پس از گرفتن نت آفیسر و بررسی آن، می‌توانید تشخیص بدهید که عدم پذیرش در خواست شما قانونی بوده است یا خیر. سپس می‌توانید بسته به شرایط خود یکی از گزینه‌های زیر را دنبال نمایید:

  • اقدام مجدد برای درخواست ویزا

در صورتی که به دلایل موجه درخواست ویزای شما رد شده باشد، می‌توانید برای درخواست مجدد اقدام نمایید. در این صورت، باید حواس‌تان باشد که با همان نامه پذیرش قبلی برای ترم تحصیلی انتخابی زمان کافی داشته باشید. و در عین حال، تلاش کنید که دلیل عدم پذیرش درخواست قبلی خود را رفع کنید. در این مواقع، یک وکیل مجرب بهترین کمک برای شما خواهد بود.

  • درخواست بررسی مجدد پرونده

برای فرجام‌خواهی رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا مسیری قانونی وجود ندارد. با وجود این، اگر باور دارید که پرونده شما به دلایل غیرمنصفانه مورد پذیرش قرار نگرفته، می‌توانید به دادگاه فدرال کانادا درخواست بدهید تا پرونده شما را مجدداً بررسی کنند. برای این درخواست احتیاج به یک وکیل مورد تأیید دولت کانادا خواهید داشت و البته باید توجه داشت که دادگاه فدرال هر پرونده‌ای را مورد بررسی مجدد قرار نخواهد داد.

  • درخواست باطل کردن نامه پذیرش دانشگاه یا کالج

در صورتی که درخواست شما به دلایل منطقی رد شده باشد و زمان کافی جهت اقدام مجدد با همان نامه پذیرش را ندارید، می‌توانید درخواست لغو پذیرش را به مرکز دانشگاهی مربوطه ارسال کرده تا اگر هزینه‌ای بابت اخذ پذیرش کرده‌اید به حساب شما عودت داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 3 =