پرواز مستقیم از نیویورک به لندن با «جت بلو» فقط با ۲۰۲ دلار

درست چند روز پس از این که دولت انگلستان به افراد واکسینه شده آمریکایی اجازه داد که بدون طی کردن قرنطینه وارد خاک کشورشان شوند، شرکت هواپیمایی «جت بلو» در حال برنامه‌ریزی اولین خدمات خود برای عبور از اقیانوس اطلس است، با آغاز پروازهایی که در پرسودترین مسیر هوایی دنیا انجام می‌پذیرد- یعنی از فرودگاه بین‌المللی «جان اف کندی» در نیویورک به فرودگاه بین‌المللی «هیترو» در لندن، از آگوست سال جاری.
زمان زیادی می‌گذرد که طرفداران این شرکت هواپیمایی منتظر چنین خبری بودند، که با شنیدن نام بلو جت به یاد خدمات به‌صرفه و قابل قبول در آمریکا و منطقه کارائیب می‌افتادند. و این خدمات جدید تنها اولین گام این شرکت در برنامه‌ریزی برای مسافران ویژه خود جهت سفر به اروپا می‌باشد: این ایرلاین همچنین در حال آماده‌سازی پروازهای خود از شهر بوستون آمریکا به لندن در سال جاری است.

این امکان وجود دارد که برای یک بلیط یک طرفه اکونومی از نیویورک به لندن با پروازهای جدید بلو جت بتوان تنها ۲۰۲ دلار پرداخت نمود. اما بزرگترین دستاورد جت بلو این است که در یک مسیر رقابتی بلیط‌های بیزینس خود را با قیمت مناسب به صورت ۲۴ جایگاه‌ اختصاصی در هر پرواز A321 فراهم نموده است. این صندلی‌های ویژه از قیمت ۱۶۶۰ دلار برای هر پرواز دوطرفه در حال فروش می‌باشند- قیمتی کمتر از مقداری که خود شرکت تبلیغ می‌کرد؛ یعنی ۱۹۷۹ دلار. طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته توسط ایرلاین بلو جت، پرواز از فرودگاه «گیتویک» لندن نیز از ماه سپتامبر اجرایی خواهد شد. پرواز رفت این مسیر جدید در طول شب انجام شده و برگشت آن نیز برای اواسط روز برنامه‌ریزی شده است.
شرکت بلو جت یک مشکل در اجرای برنامه جدید خود دارد، حتی پیش از این که پروازهای جدید خود را افتتاح کند. در اواخر جولای سال جاری، مدیر اجرایی این شرکت اعلام نمود که در حالی که فرودگاه‌های هیترو و گیتویک ابتدا اعلام امادگی برای پرواز روزانه از ماه آگوست را نمودند، اما بعداً این تعداد را کاهش داده و ۴ پرواز در هفته را از ماه سپتامبر پذیرفتند که دلیل آن نبود تقاضای کافی در این مسیر است که سود خالص سالیانه آن می‌تواند یک میلیارد دلار باشد. دیگر دلیل این کاهش پرواز می‌تواند مربوط باشد به عدم اجازه سفر تمامی شهروندان بریتانیا به آمریکا، مگر در شرایطی ویژه.

با این حال، آینده این پروازها تاریک و ناامیدکننده نیست، مدیر شرکت هوایی آتلانتیک در اواخر جولای اظهار کرد که رزرو بلیط مسیر نیویورک و لندن هر هفته به طور تقریبی دو برابر می‌شود. همچنین، سایر ایرلاین‌های امریکایی مانند یونایتد ایرلاین پس از محدودیت‌های سال ۲۰۲۰ در حال بازگشت به شرایط عادی پروازهای خود به مقصد پایتخت بریتانیا می‌باشند. فروش پروازهای مسیر نیویورک و لندن در حال حاضر، پیش از آن که تمامی ایرلاین‌ها روی آن تمرکز کنند، می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای شرکت بلو جت تا با قیمت پایین خود وارد رقابت با سایر ایرلاین‌های آمریکایی شود.

توقع یک تجارت مناسب

شاید راه‌اندازی این مسیر هوایی جدید توسط بلو جت با عدم بازگشایی کامل فرودگاه‌ها به دلیل همه گیری ویروس کووید کمی عجیب به نظر برسد، اما این مورد خاص ممکن است برعکس باشد. ادوارد راسل، یکی از کارشناسان و خبرنگاران مجرب حوزه هوایی، می‌گوید: «ظهور پروازهای یک ایرلاین مانند بلو جت، عدم انجام پروازهای دیگر ایرلاین‌های مطرح در طول پاندمی است. این امر می‌تواند یک فرصت اقتصادی برای یک ایرلاین کوچک باشد. وقتی قدم به داخل یک بازار پرسود می‌گذارید، بهتر است بازار جدید را فتح کنید تا همچنان همان بازار کوچک قبلی خود را حفظ کنید.»
مسافران نیز در این تجارت برنده‌اند. مؤسس سایت Scott’s Cheap Flights که یکی از بهترین تارنماهای یافتن پروازهای ارزان در دنیا می باشد، طی اظهار نظری می‌گوید: «با آغاز پذیرش مسافران واکسینه شده آمریکایی از سوی اغلب کشورهای اروپایی، تقاضا برای پرواز به اروپا به طور قطع افزایش خواهد یافت.» ورود ایرلاین جت بلو به بازار فروش بلیط می‌تواند باعث رقابت بین ایرلاین‌ها شده و هزینه سفر برای مسافران را کاهش دهد. قیمت پرواز از آمریکا به اروپا در حال حاضر به طور متوسط حدود ۴۰۰ دلار است. مؤسس سایت فوق در ادامه می‌گوید: «با این که مسیر جدید ایرلاین بلو جت از سوی دیگر ایرلاین‌های آمریکایی خوش‌آمد گفته نمی‌شود، اما خبر خوبی برای مسافرانی است که می‌خواهند با یک قیمت اقتصادی از نیویورک به لندن سفر کنند.»

گرم شدن رقابت ایرلاین‌ها

سایر ایرلاین‌های دنیا نیز در حال سرمایه‌گذاری بر روی پروژه مشابهی جهت پرواز بر فراز اقیانوس اطلس هستند. استارتاپ نروژیNorse Atlantic Airways که در فوریه همین امسال پایه‌گذاری شده است، در ابتدای آگوست اعلام کرد که اولین پرواز به آن سوی اقیانوس اطلس خود را در تابستان ۲۰۲۲ انجام خواهد داد. پروازهای این شرکت تازه‌تأسیس علاوه بر مسیر نیویورک و لندن، از لس‌آنجلس، اسلو و پاریس نیز انجام خواهند شد.
و در حالی که هنوز پروازهای نیویورک به لندن ایرلاین جت بلو افتتاح نشده است، شرکت هواپیمایی فرانسوی La Compagnie که ایرباس‌های A321 را برای پروازهای طولانی مدت خود آماده کرده، ممکن است به زودی حریفی برای پروازهای جت بلو به حساب آید. این شرکت فرانسوی اعلام کرد که ۳ مسیر جدید خود را در ماه جون بین نیویورک و شهرهای پاریس، تل‌آویو و میلان راه‌اندازی کرده است. قیمت هر صندلی برای مقصد ایتالیا از نیویورک از ۱۷۰۰ دلار شروع می‌شود.
در ضمن، شرکت هوایی یونایتد تصمیم گرفته است تا ۳ میلیارد دلار صرف خرید ۱۵ هواپیمای سوپرسونیک کند که می‌توانند تا پایان این دهه از زمان سفر بین نیویورک و لندن ۷ ساعت بکاهد و این مدت را به سه ساعت و نیم برساند. رقابت بر سر سفر بر فراز اقیانوس آتلانتیک ادامه خواهد داشت و ایرلاین‌های بیشتری در دنیا به این رقابت خواهند پیوست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =