درخشان‌ترین چشم‌اندازهای شب‌های سفید در روسیه

 

روزی که به شب نمی‌رسد

در طی شب‌های تابستان، روس‌های شمال کشور می‌گویند: خیلی سخت است که قبول کنیم روز به شب رسیده است. این پدیده طبیعی را «شب‌های سفید» می‌نامند و در مکان‌های گوناگون بسته به ارتفاع هر شهر از چند روز تا چند ماه به‌طول می‌انجامد.

بسیاری از مردم، شب‌های سفید را با «روزهای قطبی» اشتباه می‌گیرند. اما این دو پدیده یکی نیستند! روزهای قطبی فقط در ارتفاعی بالاتر از مدار قطبی اتفاق می‌افتد، و در نتیجه آن خورشید در طول ۲۴ ساعت غروب نخواهد کرد.

در اصطلاح علمی، شب‌های سفید درواقع همان چیزی است که گرگ‌ومیش شهری نام دارد – زمانی‌که خورشید پشت خط افق غروب کرده بی‌آن‌که هوا کاملاً تاریک شده باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هوا خیلی تاریک نمی‌شود و می‌توان برای چند ساعتی بین غروب و طلوع خورشید هوایی گرگ‌ومیش را مشاهده نمود. این پدیده معمولاً حول‌وحوش زمان انقلاب تابستانی و پایین مدار قطبی رخ می‌دهد، و بدین معناست هر شهر شمالی در کشور روسیه شاهد آن خواهد بود.

شب‌های سفید به‌نوعی به یک برند برای گردشگری سنت‌پطرزبورگ در روسیه تبدیل شده است. بازه زمانی بین ۱۱ ژوئن تا ۲ جولای به‌طور رسمی این پدیده در این مکان توریست‌ها را به خود جذب می‌کند، اما در حقیقت شب‌ها آن‌جا از اواخر ماه می تا اواسط جولای بسیار روشن‌تر از حالت عادی می‌باشند. در این مدت، این شهر مملو از رویدادهای فرهنگی می‌شود؛ مثل فستیوال موسیقی شب‌های سفید و یک نمایش از افسران نیروی دریایی روسیه که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند، با نام Scarlet Sails.

در شهر کارلیا (Karelia) در شمال‌غربی روسیه، شب‌های سفید نسبت به سنت‌پطرزبورگ روشن‌تر به‌نظر آمده و زمان بیشتری نیز به‌طول می‌انجامد. در پطرو زاودسک، مرکز کارلیا، می‌توان بیش از ۵۰ روز در سال از مشاهده این پدیده لذت برد. در این شهر، شب‌های سفید از ۲۵ می آغاز شده و تا ۱۷ جولای ادامه دارد.

نقطه اوج شب‌های سفید در انقلاب تابستانی و در ۲۲ ژوئن اتفاق می‌افتد، زمانی‌که آسمان مملو از رنگ‌های سفید و قرمز است. در این تاریخ، ۱۹ ساعت از شبانه‌روز هوا گرگ‌ومیش است و صبح و شب فقط اندک‌زمانی ظاهر می‌شوند. مشاهده این پدیده در این زمان خاص، از ساحل «دریای سفید» بسیار تماشایی است. حتی می‌توان در طول شب رنگین‌کمان را نیز در آسمان دید.

شهر آرخانگلسک در مرز روسیه، یکی از شمالی‌ترین شهرهای روسیه است و مردم آن‌جا می‌توانند از ۱۷ می تا ۲۶ جولای از مشاهده شب‌های سفید لذت ببرند. استپان پیساخوف، هنرمند و نویسنده اهل این شهر، در اوایل قرن پیش جایی نوشت: «در طول تابستان، تمام مدت روز و شب، هوا این‌جا روشن است و ما خواب به چشم نداریم. تمام روز را کار می‌کنیم و شب‌ها تا صبح پیاده‌روی.» این اظهارنظر او یک واقعیت است. به‌هرحال، چطور می‌شود خوابید، وقتی ۲۱ ساعت از شبانه‌روز هوا روشن است؟

اما، شاید تماشایی‌ترین مکان برای دیدن شب‌های سفید روسیه را بتوان از یک قلعه متعلق به دوران قرون وسطی مشاهده کرد. شهر وایبورگ در منطقه لنینگراد، این امکان را در دسترس گردشگران قرار می‌دهد. آسمان، آن‌جا، در طول تابستان انگار هر شب با رنگ‌های مختلف نقاشی و رنگ‌پاشی شده است، حتی وقتی که آسمان ابری باشد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 4 =