برنامه جدید مهاجرتی کانادا برای کمبود نیروی کار و رشد اقتصادی


سیستم مهاجرتی کانادا یکی از عوامل مهمی بوده است که این کشور را به صورت کنونی آن درآورده است؛ کشوری موفق، با تنوع نژادی و پذیرا برای افراد جدید. مهاجران تازه‌وارد اکثراً جامعه را غنی‌ و بهتر نموده‌اند، و هر روز در تلاش هستند تا شغل‌های جدید ایجاد نموده و کسب‌وکارهای محلی را رونق بخشند. در طول شیوع همه‌گیری، بسیاری از این مهاجران در خط مقدم بحران ایستادند، به‌خصوص در بخش‌های مربوط به سلامت، حمل و نقل، و نیز تولید. بدون آنها در دوسال گذشته، ممکن نبود که کانادا بتواند بر این چالش و بحران فائق آید. حالا، بیشتر از همیشه، این مهاجران هستند که بخش کلیدی را در موفقیت کشور کانادا دارند.

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، به‌تازگی برنامه جذب مهاجران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ را ارائه نموده است. در این برنامه یک مسیر جاه‌طلبانه اما محتاطانه مشخص شده است تا برای رشد اقتصادی کانادا و بازگشت به شرایط پیشین، در دوره پس از همه‌گیری، افراد خارجی مناسب جذب کشور شوند.

این پاندمی باعث شد تا نقش مثبت مشارکت افراد تازه‌وارد به کانادا در تمامی بخش‌های اقتصادی بیش از پیش برجسته شود. طی سال گذشته، کانادا به بیش از ۴۰۵هزار نفر اقامت دائم اعطا نموده است- تعدادی بی‌سابقه در یک سال در طول تاریخ کانادا. علی‌رغم از دست رفتن بسیاری از مشاغل طی دوره همه‌گیری، هنوز صدها هزار موقعیت شغلی در تمامی بخش‌های اقتصادی کانادا در انتظار افراد جدید هستند. برای افزایش تعداد نیروی کار بر روی مهاجرت حساب ویژه‌ای در کانادا باز شده است، و با حدود ۵ میلیون کانادایی که تا آخر دهه جاری بازنشسته می‌شوند، نسبت کارگران به بازنشستگان ۱ به ۳ شده و سقوط چشمگیری را تجربه خواهد نمود. این موضوع، نشانه روشنی است که کانادا برای داشتن یک اقتصاد قوی نیاز به افزایش ورود مهاجران دارد.

با توجه به نیاز نیروی کار در بخش‌های کلیدی کشور و افزایش قدرت اقتصادی، برنامه جدید جذب مهاجر طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ پیش‌بینی نموده است که به تعداد ۱ درصد از جمعیت کانادا، مهاجر وارد کشور شود. این برنامه طوری طراحی شده است که در سال ۲۰۲۲ تعداد ۴۳۱هزار مهاجر، در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴۴۷هزار نفر و در سال ۲۰۲۴ نیز ۴۵۱هزار مهاجر با اخذ اقامت دائم وارد خاک کانادا شوند. طراحی این برنامه بر اساس نیازهای اقتصادی کشور در دوره پس از همه‌گیری تنظیم و اجرایی شده است.

در همین راستا، دولت کانادا با آغاز نوسازی سیستم مهاجرتی خود، در تلاش است که زمان بررسی پرونده را به حداقل رسانده و خدمات به متقاضیان را نیز تا جای ممکن بهبود ببخشد. این برنامه جدید جذب مهاجر، طوری طراحی شده است که تمامی اعضای یک خانواده (همسر و فرزندان متقاضی اصلی) در یک بازه زمانی حداکثر یک‌ساله بتوانند در این کشور کنار هم باشند.

با اعلام این استراتژی و برنامه، دولت کانادا می‌کوشد تا از بین استعدادها و نیروهای متخصص خارجی در سرتاسر جهان، بهترین‌های آنها را به سمت کشور خود کشانده تا بتواند پس از پایان پاندمی به رشد اقتصادی خود ادامه داده و زندگی مناسب‌تری را نیز برای افراد تازه‌وارد فراهم آورد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =