برنامه‌ریزی سفر بر مبنای تیپ شخصیتی افراد

 

متخصصان سفر نکاتی را در جهت انجام شادترین سفر با کمترین تنش طی آن به تازگی ارائه داده‌اند که بر اساس ۴ تمایل و گرایش هر فرد و در غالب طرح مسئله پی‌ریزی شده است.

اگر فقط یک اتفاق وجود داشته باشد که سراسر خوشی و شادی است، به طور قطع آن چیز مسافرت تفریحی می‌باشد. سفر لذتی ناگفته به همراه دارد، اما بسته به حال و هوای همراهان سفرتان، می‌تواند همچنین تنش، بلاتکلیفی و اضطراب را نیز در پی بیاورد. خوشبختانه، یک نویسنده و متخصص روانشناسی شادی که ۵ کتابش جزو پرفروش‌های سال آمریکا بوده، مشکل را حل کرده است. گرچن رابین (Gretchen Rubin)، دارنده پادکست Happier و بنیان‌گذار «پروژه شادی»، در یافتن هماهنگی با افرادی که در تمامی موقعیت‌ها از لحاظ اخلاقی با ما متفاوتند بسیار تحقیق نموده است؛ که این تحقیقات شامل برنامه‌ریزی و رفتن به سفر را نیز در بر می‌گیرد.

اولین گام در تحقیق او طرح ۴ مسئله درباره تمایلات و علاقه‌های یک فرد است که تیپ شخصیتی را بر اساس عکس‌العمل‌ها به انتظارات درونی و بیرونی همان فرد آشکار می‌سازد. این گزینه‌ها شامل چهار تیپ شخصیتی سرکش، پرسش‌گر، دگرخواه و سخت‌گیر می‌باشد. برای فهم اینکه این موارد چطور به یک مسافرت مربوطند، باید به رابین مراجعه کرد که باور دارد شخصیت شما باعث می‌شود که کدام نوع سفر برای‌تان آرامش و شادی به همراه خواهد آورد.

«برای افراد سرکش، شهر زیبای رم احتمالاً فقط جایی برای پرسه‌زنی خواهد بود. در حالی که تیپ‌های شخصیتی دیگر ممکن است در این شهر هزاران جا برای تفریح و سیاحت پیدا کرده و به تک‌تک آنها سر بزنند.» رابین تأکید می‌کند: «گاهی اوقات، آگاهی از مفاهیم واژگان برای فهم چشم‌اندازهای گوناگون به شما کمک می‌کند تا با بحث کردن درباره همین واژگان به بهترین وضعیت در یک شرایط خاص دست یابید.»

 

شخصیت سرکش

رابین اعتقاد دارد: «برای یک فرد سرکش، بسیار غیرجذاب است که در یک برنامه از پیش تعیین شده گیر کند.» او در ادامه اضافه می‌کند که این تیپ شخصیتی تمایل دارد تا برنامه‌های افرادی که ساعت‌ها وقت صرف کرده‌اند که سفری را برنامه‌ریزی کنند به هم بریزد. در این شرایط همراهان سفر این فرد دوست دارند او را از پنجره بیرون پرت کنند!! یک رویکرد برای حل این مشکل: «به این افراد بگویید، ببین، ما در پاریس هستیم، و خیلی جالبه که به بازار کهنه‌فروش‌ها برویم. شنیدم چیزاهای خیلی خوبی برای خرید دارد. یا می‌توانیم به موزه‌های شگفت‌انگیز پاریس برویم- نظرت راجع‌به این برنامه‌ها چیه؟ باید به این افراد احساس انتخاب کردن را بدهیم، و در یک برنامه مشخص قرارشان ندهیم.» این نکته می‌گوید، افراد سرکش می‌توانند همراهان سفر بسیار فوق‌العاده‌ای باشند، در صورتی که در شرایط اجباری قرار نگیرند و آزادی انتخاب داشته باشند.

 

شخصیت پرسش‌گر

«افراد پرسش‌گر عاشق اطلاعات هستند، بنابراین آنها احتمالاً درباره هر چیزی کلی تحقیق انجام می‌دهند: کدام هتل بهترین است؟ چطور می‌توانیم هزینه‌ای منطقی داشته باشیم، چه چیزهایی را نباید در سفر از دست بدهیم؟» رابین می‌گوید، مشکلی که این افراد ممکن است با آن مواجه شوند این است که تجزیه‌وتحلیل همه‌چیز را فلج می‌کند. اطلاعات خیلی زیاد تصمیم‌گیری را برای افراد پرسشگری که بدون وقفه در حال جستجو و تحقیق هستند، سخت می‌کند. این افراد در حالت ایده‌آل، با آن تیپ شخصیتی دیگری جفت می‌شوند که می‌تواند یک تصمیم قاطع را بگیرد. رابین، که با یکی از همین تیپ‌های شخصیتی ازدواج کرده، می‌گوید: «همسرم خوشحال می‌شود که بداند هر کاری انجام می‌دهیم به چه علتی است، بنابراین به او اجازه می‌دهم خودش برنامه‌ریزی کند و اینطوری هر دو از سفرمان بیشتر لذت می‌بریم.» در طول مسیر سفر، افراد پرسش‌گر باید به خاطر داشته باشند با هر کاری که می‌کنند راضی باشند حتی اگر دلیل آن واضح نباشد. رابین می‌گوید: «گاهی، نمی‌دانید خود را وارد چه ماجرایی می‌کنید، و این موضوع همان بخش جالب و جذاب آن ماجراست.»

 

شخصیت دگرخواه

رابین اعتقاد دارد: «مسئله مهم درباره تیپ شخصیتی دگرخواه این است که آنها همیشه در مواقعی که افراد پیرامون‌شان قصد انجام کاری را دارند، نمی‌توانند خواسته خود را بیان نمایند.» او اضافه می‌کند که افراد دگرخواه با حرف زدن و شنیده شدن در حال کشمکش می‌باشند. یک تمرین برای غلبه بر این مشکل این است که تمام همسفرها ۳ کاری را که واقعاً دوست دارند در مقصد سفرشان انجام دهند یادداشت کرده و این نوشته‌ها را با هم مقایسه کنند، و مطمئن شوند یک مورد از هر یادداشت را در برنامه سفر خود بگنجانند. رابین می‌گوید: «این راهی است تا هر نفر صرف‌نظر از احساس دیگران مورد احترام قرار بگیرد و از لذت‌های مورد انتظار خود سخن بگوید.» شخصیت‌های دگرخواه معمولاً علاقه دارند اگر برای دوستان و خانواده‌شان اهمیت دارد، در فعالیت‌ها شرکت کرده و در تطابق با برنامه تعیین‌شده پیش بروند. رابین پیشنهاد می‌دهد: «اما اگر این افراد به طور معمول با گفتن نظرات‌شان مشکل دارند، به یادشان بیاورید که این فقط یک سفر است و آنها نیز باید بتوانند کارهایی را که دوست دارند طی سفر انجام دهند.»

 

شخصیت سخت‌گیر

رابین که خود یک شخصیت سخت‌گیر است، اعتراف می‌کند این تیپ شخصیتی «می‌تواند انعطاف‌ناپذیر باشد.» او خاطرنشان می‌سازد: «همه ما تصوری از چیزی که در سفر قرار است اتفاق بیفتد داریم و اگر کسی برنامه‌ها را به هم بزند برآشفته می‌شویم.» این موضوع می‌تواند به دلیل تغییرات غیرمنتظره آب و هوا یا کنسل شدن لحظه آخری سفر اتفاق بیفتد. این تیپ شخصیتی همچنین می‌تواند درگیر برنامه‌ریزی و اجرای یک برنامه سفر باشد- کاری که از طرف دیگر همسفران که برای طرح برنامه سفر تلاش می‌کنند قابل تقدیر خواهد بود- و گاهی این دخالت باعث از دست دادن بخش مهیج سفر خواهد شد. تا جای ممکن، در برنامه سفر خود برای تغییرات کوچک وقت اضافی مشخص کنید. رابین می‌گوید: «در حین سفر لحظات آزاد و اضافی را حتما در نظر داشته باشید.» احتمال تضاد در خواسته‌ها در طول سفر افزایش می‌یابد، وقتی همه باید یک کار مشخص را انجام دهند. «افراد سخت‌گیر باید همچنین به خاطر داشته باشند که هر سفر یک راه‌پیمایی در مسیری مشخص و از پیش تعیین شده نیست؛ بلکه اقامت در مکانی دیگر و انجام تجربه‌های پیش‌بینی‌ناپذیر می‌باشد.»

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =