سال ۲۰۲۱؛ رکورد بالاترین تعداد پذیرش دانشجوی بین‌المللی در کانادا

 

دولت کانادا طی سال ۲۰۲۱، حدود ۴۵۰هزار مجوز تحصیلی (Study Permit) برای دانشجویان بین‌المللی صادر نموده است که این تعداد رکورد پیشین که در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده بود را جابه‌جا کرد.

پیش از شیوع پاندمی، بیشترین تعداد صدور مجوز تحصیلی در کانادا حداکثر به ۴۰۰هزار عدد رسیده بود و در سال ۲۰۲۰ با کاهشی چشمگیر به ۲۵۵هزار مجوز تقلیل پیدا کرد. اما در سال گذشته، شمار مجوزهای تحصیلی نسبت به سال ۲۰۱۵، با یک جهش ناگهانی دوبرابر افزایش یافت.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC)، این دانشجویان افرادی هستند که از خارج از کشور موفق به دریافت ویزای تحصیلی شده‌اند و نیز افرادی که از داخل خاک کانادا درخواست اجازه تحصیل داده بودند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، در بازه زمانی بین جولای تا آگوست با بیش از ۲۰۰هزار مورد، بیشترین مجوز تحصیلی از سوی دولت صادر شده است؛ درست پیش از آغاز ترم اول تحصیلی ۲۰۲۱٫ با نگاهی به داده‌های اداره مهاجرت کانادا، می‌توان متوجه شد که تا پایان سال ۲۰۲۲، تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در این کشور به ۶۲۲هزار نفر رسیده است. این میزان در سال ۲۰۱۹ ۶۴۰هزار نفر بود که به‌دلیل شیوع همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ به ۵۳۰هزار دانشجو رسید و مجدداً روند افزایشی را در سال ۲۰۲۱ نشان داد.

در ابتدای پاندمی در مارچ ۲۰۲۰، کشور کانادا محدودیت‌های سفت‌وسخت سفر را اعلام نمود که باعث شد دانشجویان خارجی مجاز به ورود به کانادا نتوانند وارد خاک این کشور شوند. در اکتبر ۲۰۲۰، با برداشتن بخشی از محدودیت‌ها از سوی دولت، تعداد دانشجویان بین‌المللی ورودی به کانادا ناگهان افزایشی چشمگیر یافت که همین امر می‌تواند توجیهی برای رکورد بیشترین ورود دانشجو در سال ۲۰۲۱ باشد.

دلیل دیگر افزایش ورود دانشجویان بین‌المللی به کانادا می‌تواند مربوط به آسان‌گیری این کشور در قوانین اعطای «مجوز کار برای فارغ‌التحصیلان» (PGWP) نیز باشد. تا پیش از شیوع همه‌گیری، اداره مهاجرت کانادا به افرادی که از راه دور ادامه تحصیل می‌دادند اجازه نمی‌داد تا مجوز کار بگیرند. اما با کاهش سخت‌گیری موقتی در این مورد، بسیاری از این افراد توانستند به‌تدریج وارد خاک کانادا شوند.

آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در یکی از مراکز آموزشی مورد تأیید کانادا تحصیل خود را به اتمام رسانده باشند، می‌توانند مجوز کار فارغ‌التحصیلان را دریافت نمایند. با این مجوز می‌توان در خاک کانادا مشغول به کار شد و پس از مدتی نیز برای کسب اقامت دایم این کشور درخواست داد.

در حال حاضر، شهروندان هندی با ۳۵ درصد از مجموع کل، بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را در خاک کانادا تشکیل می‌دهند. دانشجویان چینی در رتبه دوم قرار گرفته و فرانسوی‌ها نیز رده سوم را اشغال نموده‌اند. در سال ۲۰۲۱، تعداد دانشجویان ایرانی که در مراکز تحصیلی معتبر کانادا تحصیل می‌کنند حدود ۱۷۰۰۰ نفر است که از لحاظ تعداد رتبه چهارم بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی در خاک کانادا را به خود اختصاص داده‌اند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =