رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر کانادا در سال ۲۰۲۱

در ماه ژانویه سال جاری میلادی، ۵۰ دانشگاه تحقیقاتی برتر کشور کانادا معرفی شد. این رتبه‌بندی بر اساس میزان درآمد تحقیقاتی برای هر دانشجوی فارغ‌التحصیل‌شده از هر دانشگاه محاسبه می‌شود. در این رتبه‌بندی جدید، نسبت به سال ۲۰۲۰، تعداد ۳۱ دانشگاه درآمد تحقیقاتی بیشتری داشته و ۱۹ دانشگاه دیگر روند نزولی را نشان داده‌اند.

در این مطلب، ۵ دانشگاه برتر سال ۲۰۲۱ در کانادا را به اختصار معرفی می‌کنیم:

 

  1. دانشگاه تورنتو

این دانشگاه دولتی که در ایالت انتاریو قرار دارد، در سال ۱۸۲۷ پایه‌گذاری شده است؛ اولین مؤسسه آموزشی عالی در بخش شمالی و انگلیسی‌زبان کانادا. این دانشگاه در سال‌های اخیر همواره بین ۱۰ دانشگاه برتر دولتی در دنیا جا گرفته است. دانشگاه تورنتو، از لحاظ آکادمیک، بیشتر به خاطر رشته‌های نقد ادبی و نظریه‌های جامعه‌شناسی خود که منجر به جنبش‌هایی در دنیا شده است، شناخته می‌شود. «دانشکده هنر و علوم» بخش اصلی این دانشگاه را تشکیل می‌دهد. «کالج ترینیتی» در زمینه ارتباطات بین‌المللی، «کالج ویکتوریا» در ارتباط با تحقیقات دوره رنسانس، «کالج اینیس» در زمینه بررسی سینما و شهرسازی از بخش‌های مشهور دانشگاه دولتی تورنتو به شمار می‌روند.

  1. دانشگاه بریتیش کلمبیا

این مؤسسه آموزشی یکی از مراکز جهانی جهت تدریس، آموزش و تحقیقات به حساب می‌آید و معمولاً بین ۲۰ دانشگاه برتر دولتی دنیا قرار می‌گیرد. دانشگاه بریتیش کلمبیا که در نزدیکی شهر ونکوور قرار دارد، در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده است. بودجه‌ای که سالانه از دولت به این دانشگاه اختصاص می‌یابد حدود ۷۵۰ میلیون دلار است و هر سال ۸۰۰۰ پروژه تحقیقاتی در آن به سرانجام می‌رسد. این دانشگاه در مجموع و در دو کمپ دانشگاهی خود دارای ۱۹ دانشکده متفاوت می‌باشد. هنر، مدیریت، پزشکی و رشته‌های دیگر دانشگاهی در این دانشکده‌ها در بالاترین سطح و در مقاطع تحصیلی گوناگون تدریس می‌شود. بسیاری از افراد نامی در کانادا در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند که جاستین ترودو، نخست‌وزیر فعلی کانادا، یکی از آنهاست.

  1. دانشگاه مک‌گیل

دانشگاه مک‌گیل یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز دانشگاهی کانادا در دنیا به شمار می‌رود. یکی از دلایل این شهرت، حضور بسیار زیاد دانشجوهای بین‌المللی در این دانشگاه است. دانشجوهایی از حدود ۱۵۰ کشور در این دانشگاه تحصیل کرده و می‌کنند. این مؤسسه آموزشی قدیمی، در سال ۱۸۲۱ کار خود را شروع کرده و در شهر مونترآل واقع در ایالت کبک قرار دارد. این دانشگاه در ۳۰۰ رشته تحصیلی متفاوت و در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرد که بیش از میانگین هر دانشگاهی در کشور کانادا به حساب می‌آید. دانشگاه مک‌گیل به ۱۱ دانشکده اصلی و ۱۳ بخش آموزشی تقسیم شده است. دانشکده‌های علوم کامپیوتر، معماری، پرستاری و مددکاری اجتماعی از شاخص‌ترین دانشکده‌های این مؤسسه آموزشی بین‌المللی به شمار می‌روند. مؤسسه اسلام‌شناسی این دانشگاه نیز یکی از معتبرترین‌ها در نوع خود در کشورهای غربی به حساب می‌آید. بسیاری از افراد مشهور دنیا و برنده‌های جایزه نوبل در دانشگاه مک‌گیل تحصیل نموده‌اند.

  1. دانشگاه مونترآل

این دانشگاه فرانسوی‌زبان در ایالت کبک و در شهر مونترآل واقع شده است. کمپ اصلی دانشگاه در کوهپایه Mount Royal قرار دارد و دارای ۱۳ دانشکده مختلف است. دانشکده پلی‌تکنیک مونترآل که به دانشجویان رشته‌های مهندسی تعلق دارد و نیز دانشکده اقتصاد، از مهم‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه به شمار می‌روند. دانشگاه مونترآل در سال ۱۸۷۸ در بخش دیگری از شهر مونترآل پایه‌ریزی شد و از سال ۱۹۴۲ به محل فعلی آن نقل‌مکان کرد. در این مؤسسه آموزشی عالی، دروس به زبان فرانسه تدریس می‌شود. رتبه این دانشگاه در رده‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال‌های اخیر معمولاً بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بوده و در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۱۱۱ صعود کرده است. از دانشگاه مونترآل نیز بسیاری از افراد شاخص، به‌خصوص اشخاص مشهور فرانسوی‌زبان، فارغ‌التحصیل شده‌اند.

  1. دانشگاه کلگری

این دانشگاه که در سال ۲۰۲۰ رتبه ششم رده بندی دانشگاه‌های کانادا را به دست آورده بود، در سال ۲۰۲۱ با یک پله صعود به رتبه پنجم دست یافت و جای دانشگاه آلبرتا را گرفت. دانشگاه کلگری که در ایالت آلبرتا واقع شده است، مؤسسه‌ای تقریباً تازه‌تأسیس به حساب می‌آید و در سال ۱۹۴۴ ابتدا به عنوان شاخه‌ای از دانشگاه آلبرتا آغاز به کار کرد. در سال ۱۹۶۶ این دانشگاه با جدا شدن از دانشگاه مادر خود، به طور مستقل به کارش ادامه داد. ۱۴ دانشکده و ۸۵ مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه کلگری را تشکیل می‌دهند. دو کمپ این دانشگاه یکی در مرکز شهر و دیگری در بیرون از شهر قرار دارند. رشته‌های مهندسی و زمین‌شناسی از رشته‌های پرطرفدار و معروف دانشگاه کلگری به شمار می‌روند. دانشکده‌های هنر، حقوق و مدیریت نیز از اهمیت زیادی در این دانشگاه برخوردارند. تا به حال، حدود ۱۷۰ هزار نفر از بیش از ۱۵۰ کشور دنیا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =