دلایل اصلی ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا

 

 

با افزایش هرچه بیشتر درخواست ویزای تحصیلی کانادا در چند سال اخیر، شمار ریجکت شدن این درخواست‌ها نیز افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایل این میزان از رد شدن پرونده‌ها معمولاً مربوط می‌شود به «نامه پذیرش» (Letter of Acceptance) از سوی مراکز آموزشی کانادا، که یکی از اصلی‌ترین مدارک اخذ ویزای تحصیلی می‌باشد. بیشترین تعداد ریجکتی‌های تحصیلی را دانش‌آموزانی تشکیل می‌دهند که برای مقاطع پایین‌تر از لیسانس درخواست می‌دهند، و کمترین پرونده‌های رد شده نیز مربوط به دانشجویان خواهان پذیرش در مقطع دکتری است. تعداد متقاضیان بین‌المللی ویزای تحصیلی کانادا طی سالیان اخیر شاهد افزایش معنی‌داری بوده و از دسامبر ۲۰۱۹ تاکنون ۶۴۰ هزار دانشجو موفق به اخذ ویزای تحصیلی شده‌اند.

 

دلایل رایج رد شدن درخواست‌های ویزای تحصیلی کانادا

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد ادامه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در دنیا به‌شمار می‌آید. مهم‌ترین دلیل این محبوبیت می‌تواند مربوط به قوانین مناسب مهاجرتی و مشخص بودن فرآیند آن باشد. به‌ همین خاطر است که اخذ ویزای تحصیلی کانادا خیلی آسان نبوده و تعداد زیاد درخواست‌ها نیز آن را مشکل‌تر می‌کند. در ادامه، مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن درخواست‌های ویزای تحصیلی کانادا را به‌اختصار معرفی خواهیم کرد:

  • تمکن مالی ناکافی

متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا برای ثبت درخواست خود باید موجودی و تراکنش‌های چند ماه از حساب یا حساب‌های بانکی خود را جزو مدارک ارسالی خود قرار دهند.  این حساب بانکی به‌عنوان مدرکی است که ثابت خواهد کرد متقاضی در صورت اخذ ویزا می‌تواند با این پول طی دوره تحصیلی‌اش در کانادا درس خوانده و زندگی کند.

بدیهی است که افسر پرونده در صورتی که تشخیص بدهد تمکن مالی متقاضی برای سفر به کانادا و زندگی در آنجا کافی نیست، ممکن است درخواست وی را رد بکند. متقاضیان با آگاهی از این موضوع می‌توانند تمکن مالی خود را جوری ارائه دهند که ثابت کند آنها قادر هستند بیش از یک سال را در کانادا تحصیل و زندگی کنند. بهتر است برای محاسبه هزینه یک سال تحصیل و زندگی در کانادا، متقاضی حداکثر هزینه‌ها را در نظر بگیرد، نه حداقل‌ها را.

  • انتخاب نامناسب برنامه تحصیلی

اگر مقطع یا رشته تحصیلی انتخابی توسط متقاضی ویزای تحصیلی کانادا با سابقه تحصیلی یا زمینه کاری وی همخوانی نداشته باشد، ممکن است درخواستش توسط افسر ویزا ریجکت شود. این دسته از متقاضیان که رشته انتخابی‌شان با سوابق تحصیلی و شغلی‌شان همسان نیست، می‌توانند طی نامه‌ای جداگانه در کنار مدارک خود دلیل این انتخاب را توضیح بدهند. همچنین آنها می‌توانند در صورت همخوانی رشته انتخابی با سوابق‌شان، جزئیات تحصیلی و تاریخچه شغلی خود را ضمیمه درخواست ویزای خود نمایند.

  • نامه پذیرش (Letter of Acceptance) نامناسب

این نامه یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر متقاضی ویزای تحصیلی کانادا باید آن را در بین مدارک ارسالی خود داشته باشد. افسر ویزا ممکن است در صورت مشکل حقوقی و قانونی نامه پذیرش صادرشده از سوی مرکز آموزشی، درخواست متقاضی را رد کند. اگر درخواست‌کننده نتواند حداقل شرایط مورد نیاز آن مؤسسه آموزشی را برآورده کرده و مدارک کافی را نداشته باشد نیز احتمال رد پرونده‌اش وجود دارد.

متقاضی ویزای تحصیلی کانادا باید مطمئن شود که نامه پذیرش وی از طرف یک مؤسسه معتبر و تأییدشده کانادایی و مختص او صادر شده است. همچنین، می‌بایست اطمینان داشته باشد که تمامی مدارک مورد نیاز آن مؤسسه را ضمیمه پرونده و درخواست خود کرده است.

  • عدم مهارت کافی در زبان انگلیسی

آن دسته از متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا که از کشورهایی درخواست می‌دهند که زبان رسمی‌شان انگلیسی نیست، باید مدرکی ارائه دهند تا نشان دهد به زبان انگلیسی به قدر کافی احاطه دارند. ضروری است که متقاضی نتیجه تست آیلتس یا هر مدرک زبان دیگری که مورد تأیید می‌باشد را هنگام ثبت مدارک و درخواست خود در اختیار داشته باشد. همچنین، درخواست‌کننده باید حداقل نمره زبان مورد نیاز که مؤسسه مورد نظرش تعیین نموده را کسب کرده باشد تا درخواست وی ریجکت نشود.

  • مدارک نامعتبر برای تاریخچه سفر

ارسال مدارک ناقص یا نامعتبر برای سفرهای پیشین متقاضی، یکی از رایج‌ترین دلایل ریجکت شدن درخواست‌های ویزای تحصیلی کانادا به حساب می‌آید. در صورتی که در بخش تاریخچه سفر، در فرم درخواست، بدون هیچ مدرک و شواهدی فقط عنوان و تعداد این سفرها قید شود، احتمال دارد درخواست ویزای تحصیلی متقاضی ریجکت شود. درخواست‌کنندگان بین‌المللی باید مطمئن شوند که برای هر سفری که به خارج از کشور خود رفته‌اند می‌توانند شواهد و مدارکی مستدل ارائه دهند. بنابراین، قسمت تاریخچه سفر در فرم درخواست باید با دقت تکمیل شده و برای هر سفر مدرکی وجود داشته باشد تا پرونده ریجکت نشود.

  • عدم توجیه مناسب برای بازگشتن به کشور زادگاه پس از اتمام تحصیل

مجوز تحصیل در کانادا یک ویزای موقت با محدودیت زمانی به‌حساب می‌آید. از دانشجویان بین‌المللی توقع می‌رود که پس از اتمام تحصیل در کانادا به کشور خود بازگردند. ازاین‌رو، برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی، متقاضی باید مدارک و شواهدی در کنار درخواست خود ارائه دهد که پس از پایان دوره تحصیلی قصد ماندن در کانادا را نداشته و به کشورش باز خواهد گشت.

  • چشم‌انداز شغلی نامناسب در کشور زادگاه متقاضی

نبود یک چشم‌انداز مناسب شغلی در کشور اصلی متقاضی ویزای تحصیلی، می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که وی ممکن است قصد بازگشت به کشورش را پس از اتمام تحصیل ندارد. در این صورت، افسر پرونده ممکن است با مشاهده ناامیدی متقاضی از یافتن شغل مناسب در کشورش، درخواست ویزای تحصیلی او را ریجکت کند. پس، متقاضی باید هنگام ارسال مدارک خود شواهدی ارائه دهد که دورنمای شغلی وی در کشور زادگاهش روشن است و پس از پایان تحصیل در کانادا، فرصت‌های شغلی مناسبی در کشورش برای او وجود دارد.

  • عملکرد نامناسب دانشگاهی

نداشتن کارنامه و عملکرد مناسب دانشگاهی در چند سال منتهی به اقدام برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا، ممکن است افسر پرونده را مجبور کند تا درخواست ویزای متقاضی را رد کند. معمولاً آن‌دسته از دانشجویان بین‌المللی که عملکرد دانشگاهی درخشانی داشته و همچنین در زبان انگلیسی مهارت کافی دارند، شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهند داشت.

نکات مهم برای افزایش شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا

همان‌طور که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید از اشتباهات رایج در هنگام اقدام برای درخواست اجتناب نمود، نکات کوچک ولی مهم دیگری نیز وجود دارند که شاید خیلی رایج نباشند اما بسیار کلیدی و مهم هستند. در ادامه، به‌طور مختصر به این نکات اشاره می‌شود:

  • متقاضی بایستی یک چک‌لیست از مدارک ضروری مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا در اختیار داشته باشد. وبسایت رسمی دولتی کانادا نیز می‌تواند مرجع مناسبی برای دانستن مدارک باشد.
  • فرم ویزای تحصیلی کانادا باید توسط متقاضی به‌دقت تکمیل شده و هیچ جای خالی در آن باقی نماند.
  • نامه قصد از تحصیل (SOP)، یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید در کنار فرم و سایر مدارک ارسال شود. در این نامه، درخواست‌کننده باید به‌طور کامل تمامی سابقه تحصیلی خود را شرح داده و قصد ادامه تحصیل خود در کانادا را به‌روشنی برای افسر ویزا توضیح بدهد.
  • نامه پذیرش از یک مؤسسه معتبر کانادایی، دیگر مدرک مهمی است که هر متقاضی ویزای تحصیلی باید آن را در بین مدارک خود قرار بدهد.
  • مدارک مالی، ازجمله حساب بانکی و لیست دارایی‌های متقاضی، باید به‌صورت تأییدشده برای افسر پرونده فرستاده بشود.
  • در صورت دارا بودن سابقه کاری، متقاضی باید گواهی شغلی و میزان حقوق دریافتی خود از محل کار سابق خود را نیز ضمیمه پرونده خود نماید.
  • تمامی سابقه سفر متقاضی، چه ویزاهای اخذشده و چه ویزاهای ریجکتی و ذکر دلیل رد شدن آن‌ها باید در فرم اصلی ذکر شود.

راهکارهای متقاضی پس از ریجکت شدن ویزای تحصیلی

ممکن است دلایل متفاوتی برای رد شدن ویزای تحصیلی هر متقاضی وجود داشته باشد. افسر ویزای اداره مهاجرت کانادا به علت تشخیص خود می‌تواند درخواست متقاضی را رد نماید. اما پس از ریجکت شدن ویزا، درخواست‌کننده می‌تواند برای پاسخ دریافت‌شده از سه راه فرجام‌خواهی نماید:

  • درخواست برای بررسی مجدد پرونده
  • فرجام‌خواهی برعلیه تصمیم اخذشده در دادگاه فدرال
  • درخواست «نت آفیسر» و ثبت یک پرونده جدید، با مدارک کامل‌تر

به‌هرحال، توصیه می‌شود که برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا، به‌دلیل پیچیدگی فرآیند درخواست، از مشاوران و وکلای معتبر و مجرب کمک گرفته شود. این مشاوران تا جای ممکن پرونده متقاضی را کامل و بی‌نقص ارسال کرده و شانس اخذ ویزای تحصیلی را افزایش خواهند داد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دوازده =