همه چیز درباره تمکن مالی کانادا

تمکن مالی کانادا

ویزای توریستی کانادا، در حال حاضر و طی چند سال اخیر، یکی از محبوب‌ترین ویزاهای مورد درخواستی شهروندان ایرانی بوده است. از سال ۲۰۱۴، اداره مهاجرت کانادا صدور ویزای توریستی را تسهیل کرد تا خانواده مهاجران که رقم بالایی از جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، با راحتی بیشتری به کانادا سفر کرده و زمان بیشتری را کنار هم بگذرانند.

فرد درخواست‌کننده برای ویزای توریستی کانادا می‌بایست افسر پرونده را راضی کند که اقامتش در خاک کانادا موقتی بوده و پیش از موعد تعیین‌شده توسط دولت از کشور خارج می‌شود. بنا بر این، مدارک ارائه شده توسط متقاضی باید وابستگی‌اش را به موطن او اثبات نماید. این مدارک می‌تواند نشان‌دهنده هر نوع سندی مبنی بر وابستگی مالی (حساب بانکی، سهام یا املاک و مستغلات)، خانوادگی (همسر، فرزند یا والدین مسن)، تحصیلی (گواهی تحصیلی) یا شغلی (مالکیت کسب‌وکار، گواهی شغلی معتبر یا بیمه) باشد.

در بین مدارک مورد درخواست دولت کانادا از هر متقاضی ویزای توریستی، تمکن مالی یکی از مهم‌ترین مدارک به شمار می‌رود. این مدرک ثابت خواهد کرد که درخواست کننده برای ویزای توریستی آیا پیوند محکم مالی به کشور مبدأ خود دارد یا خیر؟ و همچنین برای سفر خود به کانادا پول نقد کافی دارد یا خیر؟

تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا

برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند برای اخذ ویزای توریستی کانادا اقدام نمایند، یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها میزان کافی تمکن مالی می‌باشد. البته که جهت دریافت ویزای توریستی کانادا، داشتن دعوتنامه و تاریخچه سفر و ویزاهای معتبر بسیار تعیین کننده است. به طور رسمی، هیج مبلغ مشخصی از تمکن مالی برای تضمین اخذ ویزای توریستی کانادا از طرف اداره مهاجرت کانادا تعیین نگردیده است.

از این رو، بسته به شرایط متقاضی، تعداد افراد در پرونده و همچنین شغل متقاضی و سایر مدارک باید میزان مشخصی از تمکن مالی را برای درخواست ویزا و شانس بیشتر اخذ آن به دولت کانادا ارائه نمود. این تمکن مالی باید از بانک یا بانک‌هایی که متقاضی در آنها حساب دارد تهیه شود. در نامه صادر شده توسط بانک، مبلغ آخرین موجودی باید به دلار کانادا یا آمریکا بسته به قیمت روز ارز، که به صورت ارز دولتی محاسبه می‌گردد، مشخص شده باشد.

همچنین باید پرینت گردش حساب حداقل سه ماه از حساب بانکی نیز همراه نامه تمکن مالی از بانک درخواست شود. لازم به ذکر است که هم نامه و هم گردش حساب باید به زبان لاتین از طرف بانک صادر شده باشد و تمامی صفحات آن ممهور به مهر بانک باشند.

دیگر دارایی‌های متقاضی ویزای توریستی کانادا، مانند ملک و زمین و مغازه جزو تمکن مالی به حساب نمی‌آید و تنها پول نقد به صورت تمکن مالی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. با این حال، دارا بودن سند رسمی ملکی کمک بزرگی به اخذ ویزای توریستی کانادا خواهد کرد. باید توجه داشت که مبایعه نامه و بنچاق که از سوی دولت ایران به عنوان سند رسمی یک ملک به شمار نمی‌رود ارزش چندانی برای استفاده در مدارک نخواهد داشت. تمکن مالی و اسناد رسمی به همراه هم در قسمت دارایی‌های متقاضی ویزا در پنل مربوطه قرار خواهند گرفت.

تمکن مالی ویزای کاری کانادا

ویزای کاری کانادا زمانی برای یک متقاضی صادر خواهد شد که که یک بنگاه تجاری یا سازمان مورد تأیید درون خاک کانادا برای یک فرد دعوتنامه کاری صادر کرده باشد. بنا بر این، در این مورد، آن بنگاه یا سازمان است که به نوعی ضمانت متقاضی را بر عهده گرفته است.

تمکن مالی متقاضی برای ویزای کاری بر خلاف ویزای توریستی از اهمیت زیادی برخوردار نیست. البته، باید حداقل مقداری که برای سفر و اقامت چند ماهه در کانادا مورد نیاز است، در نامه تمکن مالی فرد درخواست‌کننده ویزای کاری موجود باشد. سند ملکی در مورد این نوع ویزا کمک بزرگی به اخذ ویزای متقاضی نخواهد کرد.

فردی که برای ویزای کاری کانادا اقدام می‌نماید، می‌خواهد برای مدت طولانی در این کشور بماند و سپس برای پرونده اقامتی خود اقدام نماید. در نتیجه، مهم‌ترین مدرک برای اخذ ویزای کاری کانادا، ابتدا نامه درخواست کار از کانادا و نیز مدارک شخصی و حرفه‌ای متقاضی می‌باشد.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

یکی از تأثیرگذارترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا تمکن مالی قوی برای متقاضی ویزا می‌باشد. از آنجا که اغلب درخواست‌کنندگان ویزای تحصیلی کانادا آن دسته از مراکز آموزشی را در خاک کانادا انتخاب می‌کنند که نیاز به پیش پرداخت خواهند داشت، متقاضیان باید علاوه بر پرداخت یک سال از هزینه آن مرکز آموزشی هزینه زندگی خود را نیز داشته باشد.

دولت کانادا به دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی در کشور خود اجازه کار تمام‌وقت را نمی‌دهد. البته در مقاطع بالای تحصیلی مانند دوره دکتری، از آنجا که دانشجو تحصیل خود را با پژوهش و کار طی می‌کند، می‌تواند هزینه‌های خود را به دست آورد.

در نتیجه، افرادی که می‌خواهند تحصیل خود را در مقاطع پایین‌تر از دکتری در کانادا ادامه دهند، باید ثابت کنند که هزینه زندگی خود را در طی مدت دوران تحصیل در این کشور از پیش در حساب بانکی خود دارند. برای دانش‌آموزان و متقاضیان کالج، والدین فرد درخواست‌کننده باید تمکن مالی مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی فرزند خود ارائه نمایند. این تمکن مالی می‌تواند از چندین حساب بانکی صادر شده و پرینت ۳ ماه گردش هر حساب نیز باید ضمیمه آن باشد. دارا بودن سند ملکی نیز می‌تواند در گرفتن ویزای تحصیلی مؤثر باشد.

دولت کانادا به دانشجویان بین‌المللی اجازه کار پاره‌وقت حین تحصیل را خواهد داد. اگر دانشجو همراه همسر خود ویزا بگیرد و به کانادا سفر کنند، همسر دانشجو طی دوران تحصیل فردی که آموزش می‌بیند، اجازه کار تمام‌وقت را در خاک کانادا خواهد داشت. با این حال، برای اخذ ویزای تحصیلی، مقدار پول نقد متقاضی باید به اندازه‌ای باشد که هزینه دانشگاه و زندگی وی را در دوران تحصیل تأمین نماید.

استعلام تمکن مالی توسط سفارت کانادا

تا چند سال پیش، اداره مهاجرت کانادا به تمکن مالی صادر شده از بانک‌های ایرانی اعتماد داشت و همان را مورد ارزیابی قرار می‌داد. از  مدتی پیش و به دلیل این که کانادا داخل ایران سفارت نداشته و برخی از شهروندان ایرانی با خیال راحت برای اخذ ویزای کانادا تمکن مالی غیر واقعی ارائه می‌دادند، دولت کانادا متوجه این امر شد.

اداره مهاجرت کانادا ممکن است به صورت تصادفی و با توجه به شرایط و مدارک دیگر متقاضی ویزای کانادا، از مسیرهایی که مشخص نیست، اقدام به استعلام موجودی بانک متقاضی ویزا نمایند. در صورت اطمینان از جعل تمکن مالی از سوی متقاضی ویزای کانادا، طبق مقررات اداره مهاجرت کاین کشور، وی برای مدتی در لیست سیاه قرار خواهد گرفت و نمی‌تواند از هیچ مسیری برای ورود به کانادا اقدام نماید.

در عین حال، از آنجایی که بانک‌های ایرانی هنگام تبدیل ریال به دلار از قیمت ارز دولتی استفاده می‌کنند، مقدار موجودی حساب بانکی هر فرد بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن در مبادلات ارزی داخل کشور در برگه تمکن مالی متقاضی محاسبه می‌گردد. ممکن است اداره مهاجرت کانادا این موضوع را نیز مد نظر قرار دهد و ارزش واقعی تمکن مالی هر متقاضی ویزا را مورد ارزیابی قرار دهد.

مدت اعتبار تمکن مالی برای سفارت کانادا

اداره مهاجرت کانادا، برای اعتبار تمکن مالی متقاضی ویزا، هیچ مدت معینی را مشخص ننموده است. ولی بهتر است که فرد درخواست‌کننده ویزای کانادا، حدود یک هفته پیش از ثبت مدارک و پرداخت هزینه بررسی پرونده خود تمکن مالی خود را از بانک دریافت نماید.

باید توجه داشت که پرینت سه ماهه گردش حساب بانکی متقاضی باید ضمیمه نامه تمکن مالی باشد. طی این سه ماه، متقاضی نباید تراکنش‌های ورودی غیر معمول با رقم‌های غیر عادی در حساب خود داشته باشد. این گردش سه ماهه باید نشان دهد که میزان ورودی و خروجی پول از حساب بر اساس یک منطق ثابت انجام شده و تراکنش‌ها تنها ورودی نبوده و به منظور پر کردن موقتی حساب نیست.

نمونه تمکن مالی

همان طور که در بالا ذکر شد، هر متقاضی ویزای کانادا باید یک برگه تمکن مالی از هر یک از حساب‌های رسمی و معتبر بانکی خود دریافت نماید. این برگه که توسط برخی از شعبه‌های بانک مورد نظر صادر می‌گردد، باید ممهور به مهر بانک و به صورت لاتین صادر شود. همچنین تغییر ارز ریال به دلار (کانادا یا آمریکا) نیز در متن نامه تمکن مالی از سوی بانک الزامی است.

در اینجا، یک نمونه معتبر از یک برگه تمکن مالی را آورده‌ایم تا راهنمای مناسبی برای متقاضیان ویزای کانادا باشد:

نمونه تمکن مالی

نکات پایانی

در پایان این مطلب حتماً متوجه شده‌اید که مدرک تمکن مالی برای اخذ ویزای کانادا، به خصوص ویزای توریستی و ویزای تحصیلی، بسیار تعیین کننده می‌باشد. گردش حساب طی چند ماه منتهی به اقدام برای ویزای کانادا نیز موضوع مهم دیگری است که باید توسط متقاضی ویزای کانادا مورد توجه قرار بگیرد.

برای اخذ ویزای کانادا بهتر است پیش از هرگونه اقدامی با مشاوران و کارشناسان ویزا راهنمایی و مشاوره نمایید. مجموعه «نیلا گشت» با سال‌ها تجربه در اخذ ویزای کانادا و نیز دارا بودن وکلای کانادایی این امکان را به شما خواهد داد تا با کمترین هزینه و در اسرع وقت به ویزای کانادا دسترسی پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =