نحوه امتیاز‌بندی برای مهاجرت به کانادا

امتیازبندی مهاجرت به کانادا

طی سالیان اخیر بسیاری از کشورهایی که مهاجرپذیر می‌باشند، به سوی انتخاب هوشمند از بین متقاضیان برای مهاجرت نموده‌اند. بدین معنا که هر کشور بسته به نیاز نیروی کاری که احساس می‌کند، با شرایط و ضوابط خاصی، از درخواست‌های ارسالی از  سرتاسر دنیا مهاجران ورودی خود را گزینش می‌نماید.

کشور کانادا نیز به دلیل مهاجرپذیری و توسعه سریع در چند سال اخیر، برنامه‌هایی را برای ورود مهاجران متخصص به عنوان نیروی کار برای افراد خارجی معرفی نموده است. این برنامه که «برنامه نیروی متخصص» یا Skilled Worker نامیده می‌شود، به تازگی تغییراتی عمده به خود دیده است.

تا پیش از این، به دلیل حجم بالای درخواست از سوی متقاضیان و شرایط نسبتاً آسان این برنامه، پاسخ‌دهی و پذیرش افراد گاهی تا ۴ یا ۵ سال نیز به طول می‌انجامید. از سال ۲۰۱۵ به بعد و با تغییرات گسترده در امتیازبندی و زمان پاسخ‌دهی، این برنامه با نام جدید «ورود سریع» یا Express Entry به مسیر خود تا کنون ادامه داده است.

برنامه «نیروی متخصص» فدرال و استانی

برنامه مهاجرتی نیروی متخصص در کشور کانادا مانند سایر برنامه‌های مهاجرتی این کشور به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌گردد. برنامه نیروی متخصص فدرال و برنامه نیروی متخصص استانی.

همان طور که از این اسامی برمی‌آید، برنامه فدرال برنامه کلی کشور کانادا و بسته به نیاز دولت فدرال تعیین شده و برنامه‌های استانی نیز بر اساس شرایط و ضوابط هر کدام از ایالت‌های کانادا در دسترس متقاضیان و نیروی متخصص کار قرار خواهد گرفت. از این رو، برخی که شرایط و امتیاز برنامه فدرال کانادا را جهت ورود به این کشور به دست نمی‌آورند، ممکن است در یکی از برنامه‌های استانی این کشور مورد پذیرش قرار بگیرند.

معیارهای امتیازدهی

در حال حاضر، برای مشخص شدن این که هر متقاضی صلاحیت ورود به کانادا از طریق برنامه نیروی متخصص را دارد، معیارهایی از سوی دولت کانادا معین شده که هر کدام بسته به شرایط متقاضی امتیاز مشخصی خواهد داشت.

دو نوع امتیاز‌بندی وجود دارد تا متقاضی با وضعیت مجود خود انطباق داده و به صورت حدودی شانس ورود خود به کانادا را از طریق برنامه نیروی متخصص تخمین بزند.

ابتدا امتیازبندی با معیارهای «فدرال اسکیل ورکر» (FSW) که بر اساس معیارهای سن، میزان تحصیلات، سابقه شغلی، تسلط و امتیاز زبان و همچنین فاکتورهای تطابق با جامعه مشخص می‌گردد. حداکثر امتیاز در این رتبه‌بندی ۱۰۰ امتیاز بوده که با حداقل ۶۷ امتیاز می‌توان شرایط ورود به کانادا را از این برنامه کسب نمود.

اما، امتیازدهی اصلی برای دولت کانادا و ورود واقعی به این کشور بر اساس امتیازبندی «سیستم رتبه‌بندی فرگیر» (CRS) انجام می‌پذیرد. معیارهای اخذ امتیاز در این سیستم تقریباً مشابه معیارهای امتیازدهی «فدرال اسکیل ورکر» می‌باشد، با این تأکید که نیمی از امتیازهای کل این سیستم را دعوت‌نامه شغلی از سوی یک کارفرمای کانادایی تشکیل خواهد داد. مجموع امتیاز در این سیستم ۱۲۰۰ امتیاز بوده و حداقل امتیازی برای ورود به کانادا وجود ندارد.

دلیل این که مشخص نیست یک متقاضی با چه امتیازی صلاحیت ورود به کانادا را اخذ می‌کند، روش انتخاب در این سیستم است. هر متقاضی مدارک خود را برای دولت کانادا ارسال نموده و میزان امتیاز او از ۱۲۰۰ امتیاز مشخص می‌شود. دولت کانادا هر ماه بر اساس مدارک ارسالی و امتیازبندی آنها، افراد را رتبه‌بندی خواهد کرد و تعداد مورد نیاز خود را از بالاترین امتیاز انتخاب خواهد نمود. طی چند سالی که این سیستم به کار رفته است، تخمین حداقل امتیازی که متقاضی باید اخذ کند تا شانس ورود به کانادا را به دست بیاورد حدوداً ۴۵۰ امتیاز بوده است. البته این حداقل امتیاز گاهی متفاوت می‌شود و به ۵۰۰ امتیاز یا حتی ۳۵۰ امتیاز هم می‌رسد.

هر متقاضی با ارسال مدارک خود حداکثر ۶ ماه در رتبه‌بندی ماهیانه شرکت داده می‌شود، و در صورت عدم کسب حداقل امتیاز از شرکت در این برنامه خارج خواهد شد. بنا بر این، معمولاً تا ۶ ماه وضعیت هر متقاضی مشخص شده و زمان پاسخ به درخواست وی دیگر طولانی نخواهد بود. در صورت کسب رتبه مورد نظر دولت کانادا، برای متقاضی دعوت‌نامه‌ای ارسال شده تا اصل مدارک خود را آماده و ارسال نماید، تا در صورت تأیید ویزای اقامتی وی صادر گردد.

در بخش بعد نحوه امتیازبندی هر دو نوع رتبه‌بندی را توضیح داده تا هر فردی بتواند امتیاز حدودی خود را تخمین بزند.

جدول امتیازبندی اسکیل ورکر کانادا

        همان طور که در بالا ذکر شد، دو نوع امتیاز بندی برای تخمین شانس پذیرش در برنامه نیروی متخصص کانادا وجود دارد. ابتدا نحوه امتیازدهی «فدرال اسکیل ورکر» را با جزئیات آن نشان داده و سپس شرح امتیازبندی «سیستم رتبه‌بندی فراگیر» را که مد نظر دولت کانادا خواهد بود، خواهیم آورد.

امتیازبندی «فدرال اسکیل ورکر» (FSW)

  • حداکثر امتیاز ۱۰۰ امتیاز
  • مهارت زبان

یکی از مهم‌ترین معیارهای ورود به کانادا از طریق برنامه نیروی متخصص، اخذ مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه و یا هر دوی آنها است. حداکثر امتیاز برای مهارت زبان ۲۸ امتیاز می‌باشد.

برای زبان انگلیس مدارک CELPIP و IELTS مورد قبول بوده و برای زبان فرانسه مدرک TEF مورد پذیرش است.

  • میزان تحصیلات

بسته به مدرک تحصیلی و دانشگاه یا مدرسه متقاضی این امتیاز به هر فرد تعلق می‌گیرد. حداکثر امتیاز مدرک تحصیلی برای هر متقاضی ۲۵ امتیاز می‌باشد.

  • سابقه شغلی

در صورت سابقه شغلی تمام وقت (حداقل ۳۰ ساعت در هفته) هر متقاضی بسته به تعداد سال‌هایی که سابقه شغلی خود را ارائه نماید امتیاز خواهد گرفت. حداقل این امتیاز برای ۱ سال سابقه شغلی ۹ امتیاز و حداکثر آن برای ۶ سال یا بیشتر سابقه شغلی ۱۵ امتیاز می‌باشد.

  • سن

هر متقاضی بسته به سن خود امتیازی را کسب خواهد نمود. افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۴۷ سال هستند که هیچ امتیازی نخواهند گرفت. حداکثر امتیاز برای سن متقاضی ۱۸ تا ۳۵ سال است که امتیاز کامل ۱۲ امتیاز را خواهند گرفت. این امتیاز به ترتیب تا مرز ۴۷ سال کاهش می‌یابد.

  • دارا بودن دعوت‌نامه شغلی از کانادا

در صورتی که متقاضی از سوی یک کارفرمای کانادایی یک پیشنهاد شغلی قانونی با حداقل یک سال اعتبار را داشته باشد ۱۰ امتیاز را کسب خواهد نمود.

  • شرایط سازگاری در کانادا

حداکثر امتیاز کسب شده در این گزینه ۱۰ امتیاز خواهد بود. این امتیاز در صورتی به متقاضی تعلق خواهد گرفت که حداقل یک سال را در خاک کانادا به صورت تمام‌وقت کار کرده باشد. در صورتی که متقاضی یا همسر وی در کانادا تحصیل کرده باشند، یا همسر  متقاضی یک سال در کانادا مشغول به کار بوده و یا هر کدام از آنها خویشاوند درجه اول یا دوم در کانادا داشته باشند، ۵ امتیاز به امتیازهای متقاضی اضافه خواهد شد.

امتیازبندی «سیستم فراگیر رتبه‌بندی» (CRS)

  • حداکثر امتیاز ۱۲۰۰ امتیاز
  • سن
بدون همسر (حداکثر ۱۱۰ امتیاز)همراه با همسر (حداکثر ۱۰۰ امتیاز)سن
۰۰۱۷ سال یا کمتر
۹۹۹۰۱۸ سال
۱۰۵۹۵۱۹ سال
۱۱۰۱۰۰۲۰ تا ۲۹ سال
۱۰۵۹۵۳۰ سال
۹۹۹۰۳۱ سال
۹۴۸۵۳۲ سال
۸۸۸۰۳۳ سال
۸۳۷۵۳۴ سال
۷۷۷۰۳۵ سال
۷۲۶۵۳۶ سال
۶۶۶۰۳۷ سال
۶۱۵۵۳۸ سال
۵۵۵۰۳۹ سال
۵۰۴۵۴۰ سال
۳۹۳۵۴۱ سال
۲۸۲۵۴۲ سال
۱۷۱۵۴۳ سال
۶۵۴۴ سال
۰۰۴۵ سال یا بیشتر
  • میزان تحصیلات
بدون همسر (حداکثر ۱۵۰ امتیاز)همراه با همسر (حداکثر ۱۴۰ امتیاز)میزان تحصیلات
۰۰پایین‌تر از دیپلم (دبیرستان)
۳۰۲۸دیپلم
۹۰۸۴یک سال تحصیل در کالج، دانشگاه یا مؤسسه فنی و حرفه‌ای
۹۸۹۱دو سال تحصیل در کالج، دانشگاه یا مؤسسه فنی و حرفه‌ای
۱۲۰۱۱۲مدرک کارشناسی
۱۲۸۱۱۹دارا بودن دو مدرک یا بیشتر در صورتی که یکی از آنها حداقل کارشناسی باشد
۱۳۵۱۲۶کارشناسی ارشد
۱۵۰۱۴۰مدرک دکتری (PHD)
  • مدرک زبان
  • امتیازهای جدول زیر برای هر کدام از مهارت‌های Reading، Writing، Speaking و Listening تعیین شده است.
بدون همسر (حداکثر ۱۵۰ امتیاز)همراه با همسر (حداکثر ۱۴۰ امتیاز)مدرک زبان CLB
۰۰کمتر از CLB 4
۶۶CLB 4 or 5
۹۸CLB 6
۱۷۱۶CLB 7
۲۳۲۲CLB 8
۳۱۲۹CLB 9
۳۴۳۲بیشتر یا  CLB 10
  • سابقه شغلی
بدون همسر (حداکثر ۸۰ امتیاز)همراه با همسر (حداکثر ۷۰ امتیاز)میزان سابقه شغلی
۰۰کمتر از یک سال
۴۰۳۵یک سال
۵۳۴۶دو سال
۶۴۵۶سه سال
۷۲۶۳چهار سال
۸۰۷۰پنج سال یا بیشتر
  • امتیازهای اضافی
حداکثر ۳۸۵ امتیازامتیازهای اضافی
۱۵دارا بودن خواهر یا برادر مقیم یا شهروند کانادا
۲۵امتیاز ۷ در آزمون فرانسه NCLC در هر چهار مهارت و کسب امتیاز ۴ یا پایین‌تر در آزمون CLB
۵۰امتیاز ۷ در آزمون فرانسه NCLC در هر چهار مهارت و کسب امتیاز ۵ یا بالاتر در آزمون CLB
۱۵کسب مدرک دانشگاهی در کانادا؛ بیش از یک سال تحصیل
۳۰کسب مدرک دانشگاهی در کانادا؛ سه سال تحصیل یا بیشتر
۲۰۰دارا بودن دعوت‌نامه شغلی NOC 00
۵۰دارا بودن دعوت‌نامه شغلی NOC 0, A or B

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 7 =