,

تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم، ویزای تحصیلی و ویزای کار کانادا

تبدیل ویزاها در کانادا

بسیاری از شهروندان ایرانی که موفق به دریافت ویزای توریستی کانادا شده‌اند، با سفر به این کشور در حال توسعه و زیبا تصمیم گرفته‌اند که برای زندگی به آنجا نقل‌مکان کنند. و این یعنی تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم کانادا.
در حال حاضر و طی سالیان اخیر بسیاری از هم‌وطنان ما به کشور کانادا مهاجرت کرده‌اند که این امر سبب شده است تا خانواده و دوستان این افراد برای ویزای توریستی کانادا اقدام کرده و درخواست برای ورود به این کشور افزایش یابد. و از آنجا که اغلب جمعیت کانادا را مهاجرین تشکیل می‌دهند، درخواست ورود به کانادا از سرتاسر دنیا متقاضی خواهد داشت.
دولت کانادا، از سال ۲۰۱۴، آغاز به صدور ویزای توریستی با مدت زمان اعتبار بالا و همچنین مدت اقامت طولانی نمود تا مهاجرین این کشور برای دیدار با اقوام و آشنایان خود به مشکل برنخورند. این ویزای توریستی با مدت زمان اعتبار پاسپورت متقاضی ویزا و چندبار ورود (مالتیپل) صادر شده و فرد می‌تواند با هر بار ورود ۶ ماه را درون خاک این کشور سپری نماید.

ویزای توریستی؛ سیاحت یا مهاجرت؟

با توجه به شرایط فوق، حال شاید بهتر متوجه شویم چرا ویزای توریستی کانادا دارنده آن را مایل به نقل‌مکان به این کشور می‌کند. زیرا صاحب ویزا وقت کافی دارد تا با این کشور آشنا شده و طی چند سال و چندبار ورود مزایا و معایب زندگی در آنجا را از نزدیک مشاهده نماید.
حال سؤال اصلی این است که با توجه به قوانین کشور کانادا آیا امکان تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم کانادا امکان‌پذیر می‌باشد یا خیر؟ و اگر جواب مثبت است چه مسیرهایی پیش پای متقاضی اقامت دائم کانادا برای اخذ آن قرار دارد.
پاسخ به این پرسش مثبت است. و برای توصیح درباره روند کار و گزینه‌های موجود ابتدا باید یک نکته مهم را متذکر شویم که اخذ اقامت دائم کانادا از طریق پناهندگی بین گزینه‌های ما جای نخواهد داشت.
اما، چگونه می‌توان با ویزای توریستی یک کشور مسیر را به طور قانونی برای اخذ اقامت و در نهایت تابعیت آن کشور پیمود؟ با توجه به این نکته که این امر به طور معمول در کمتر جایی از دنیا قانونی بوده و هیچ فردی صرفاً با داشتن ویزای توریستی حتی حق درخواست اقامت را نخواهد داشت.
به علت آن‌که ویزای توریستی کانادا با اعتبار بلندمدت صادر شده، دارنده آن می‌تواند در صورت دارا بودن شرایط خاصی آن را به طور قانونی به «ویزای تحصیلی» یا «ویزای کار» تبدیل کند. این هر دو ویزا با رعایت شرایط خاصی می‌توانند به اقامت دائم و سپس تابعیت کانادا منتهی شوند.
فرآیند انجام تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی یا ویزای کار امری ساده نبوده ولی امکان‌پذیر است. در ادامه شرایط تبدیل ویزای توریستی و در نهایت تبدیل آن به اقامت و تابعیت و نیز روند آنها را شرح خواهیم داد.

تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

ابتدا باید این نکته مهم را متذکر شویم که با ویزای توریستی کانادا می‌توان تا ۶ ماه را در این کشور سپری کرد و در دوره‌های آموزشی کمتر از این مدت ثبت‌نام نمود. اما، این به منزله اجازه تحصیل و ویزای تحصیلی نخواهد بود.
برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا یا اجازه تحصیل در کانادا (Work Permit) می‌بایست پس از انتخاب یک مرکز آموزشی مورد تأیید در خاک کانادا و ثبت‌نام در آن، مدارک مورد درخواست اداره مهاجرت کانادا را برای اخذ اجازه تحصیل آماده و برای این اداره ارسال نمود.
فرآیند ارسال درخواست تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی
جهت انتخاب این مسیر، متقاضی با ویزای توریستی بهتر است از خارج خاک کانادا (و از موطن اصلی‌اش) اقدام به درخواست برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به اجازه تحصیل کند. یکی از دلایل این موضوع، امکان طولانی شدن زمان پاسخ (بیش از ۶ ماه) می‌باشد و ممکن است افسر پرونده را نگران کند که شاید متقاضی در مدت اعتبار اقامت قانونی‌اش خاک کانادا را ترک نکند.
در این مسیر، ابتدا باید یک مرکز آموزشی تحت تأیید «مؤسسه آموزش کانادا» را که رشته مورد نظر شما را تدریس می‌کند انتخاب کنید. بعد از آن، با پرداخت هزینه تحصیل در این رشته یک نامه پذیرش دریافت می‌کنید که اصلی‌ترین مدرک شما جهت ارائه به اداره مهاجرت خواهد بود.
در عین حال، و با وجود شانس بالای اقدام از خارج از خاک کانادا، برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی از داخل خاک کانادا نیز می‌توان اقدام نمود.
مدارک لازم برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی
در مرحله بعد، مدارک ذیل را در صورت نیاز به زبان انگلیسی ترجمه رسمی کرده و آماده ارسال می‌نمایید:

  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالج (نیاز به ترجمه ندارد)
  • مدارک مالی؛ اعم از حساب‌های بانکی و اسناد ملکی (تا اثبات نماید هزینه زندگی، تحصیل و بازگشت از کانادا را دارید)
  • مدارک تحصیلی از مقطع دیپلم همراه با ریزنمرات
  • مدارک شغلی و بیمه (در صورت فاصله بین آخرین مدرک تحصیلی و اقدام برای درخواست ویزای تحصیلی)
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • نامه انگیزش از تحصیل یا SOP (به زبان انگلیسی)
  • پاسپورت معتبر (نیاز به ترجمه ندارد)
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت متاهل بودن متقاضی)
  • عکس استاندارد
  • ویزای معتبر توریستی کانادا
  • مدرک IELTS معتبر (الزامی نیست)

لازم به توضیح است که در صورت تأهل متقاضی اصلی برای ویزای تحصیلی در کانادا، همسرش نیز می‌تواند همراه او تا پایان انقضای ویزا در خاک کانادا اقامت کرده و همچنین اجازه کار (Work Permit) داشته باشد.
در صورت نداشتن مدرک زبان، متقاضی پیش از ورود به دانشگاه، بسته به رشته و مقطع انتخابی خود می‌بایست دوره‌های معین‌شده زبان را در کانادا گذرانده و در آزمون‌های آن نمره قبولی را دریافت نماید. در مورد ایالت کبک، متقاضی باید مدرک زبان فرانسه ارائه نماید.
نامه انگیزش از تحصیل در کانادا باید با املای متقاضی بوده و هدف او را از تحصیل در این کشور توضیح دهد. این نامه با شرح مختصری از تحصیلات و سابقه کاری متقاضی باید دلیل قابل قبولی برای انتخاب رشته و دانشگاه انتخابی او ارائه داده و نیز افسر پرونده را راضی کند که با اتمام دوره آموزشی قصد ندارد به طور غیرقانونی در این کشور بماند.
برای اخذ نامه پذیرش از هر مرکز آموزش کانادا، متقاضی می‌بایست هزینه یک سال تحصیلی را از پیش پرداخت نماید. بدیهی است که در صورت انصراف دانشجو از تحصیل پس از اخذ اجازه و ویزای تحصیل هیچ مبلغی عودت داده نخواهد شد. در حالتی که تقاضای فرد درخواست‌کننده توسط افسر اداره مهاجرت مورد پذیرش قرار نگیرد، مبلغ پرداختی به متقاضی بر خواهد گشت.
اعتبار ویزای تحصیلی
به طور کلی، اعتبار هر ویزای تحصیلی به اندازه مدت زمان دوره آموزشی تعیین شده توسط متقاضی به علاوه ۹۰ روز اضافه می‌باشد. این ۹۰ روز به وی اجازه می‌دهد برای تمدید یا تبدیل ویزای خود کاری انجام داده یا آماده ترک خاک کانادا شود.
اگر مرکز آموزشی انتخاب شده توسط متقاضی، گذراندن دوره‌های پیش‌نیاز را برای وی تشخیص دهد، اعتبار ویزای تحصیلی ابتدا به اندازه زمان آن دوره‌ها به علاوه یک سال اضافه صادر خواهد شد. پس از اینکه دوره‌های پیش‌نیاز با موفقیت به اتمام برسد، متقاضی می‌تواند برای تمدید ویزای تحصیلی خود به مدت کل زمان تحصیل مقطع انتخابی اقدام کند.
در حالتی که دانشجوی دارای اجازه تحصیل در کانادا نتواند دوره انتخاب خود را طی زمان تعیین شده به پایان برساند، می‌بایست برای تمدید ویزای تحصیلی خود اقدام کرده و در صورت انجام ندادن این کار باید خاک کانادا را ترک نماید.
و اما در صورتی که دانشجو زودتر از موعد مقرر دوره آموزشی را به پایان رساند، بدون توجه به مدت اعتبار ویزای تحصیلی خود، ۹۰ روز زمان خواهد داشت تا ویزای خود را تبدیل کرده و یا خاک کانادا را ترک کند.

تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری

تبدیل ویزای توریستی به ویزای کار کانادا

از آنجا که دارنده ویزای توریستی کانادا بر طبق قوانین این کشور اجازه هیچ‌گونه مصاحبه کاری و یا درخواست برای شغلی را در خاک کانادا ندارد، می‌بایست برای اقدام در این مسیر از خارج از خاک کانادا (از موطن اصلی خود) برای اخذ اجازه کار درخواست خود را ارائه دهد.
در حال حاضر، اخذ اجازه کار (Work Permit) تنها با داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) از یک کسب‌وکار قانونی و مشخص واقع در خاک کانادا انجام‌پذیر می‌باشد.

فرآیند تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کاری

ابتدا لازم است ذکر کنیم که این روش برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کار پیچیده‌تر و مشکل‌تر از تبدیل آن به ویزای تحصیلی می‌باشد.
برای اخذ یک پیشنهاد کاری معتبر از کانادا، کارفرما باید شغل درخواستی را در کشور کانادا ۲ بار آگهی کند. در صورتی که یک فرد کانادایی و یا مقیم این کشور برای استخدام در این موقعیت شغلی درخواست نداد، متقاضی می‌تواند فرآیند اخذ ویزای کاری خود را آغاز نماید.
باید توجه داشت که در صورت پیدا شدن فرد مورد نظر در خاک کانادا، کارفرما موظف است که این فرد را استخدام کرده و بیمه وی را به دولت بپردازد. همچنین، برای اخذ این ویزا متقاضی باید شراطی را نیز دارا باشد تا بتواند اجازه کار در کانادا را بگیرد.

مدارک لازم برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای کار

مهم‌ترین مدرک برای اخذ این ویزا یک «پیشنهاد شغلی» معتبر از طرف یک کارفرما از کانادا با تأییدیه دولت بر روی آن است. مدارک ذیل باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده و برای ارسال آماده شوند:

  • نامه «پیشنهاد شغلی» (نیاز به ترجمه ندارد)
  • مدارک شغلی و بیمه برای کارمندان و روزنامه رسمی یا جواز کار برای افراد دارای کسب‌وکار شخصی
  • مدارک مالی؛ اعم از حساب‌های بانکی و اسناد ملکی
  • مدارک تحصیلی از مقطع دیپلم همراه با ریزنمرات
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • پاسپورت معتبر (نیاز به ترجمه ندارد)
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت متاهل بودن متقاضی)
  • عکس استاندارد
  • ویزای معتبر توریستی کانادا
  • مدرک IELTS معتبر (الزامی است)

اخذ مدرک زبان برای فردی که برای کار به کانادا نقل‌مکان می‌کند، پیش از ورودش ضروری است. متقاضی می‌تواند با استفاده از ویزای توریستی خود در دوره‌های زبان داخل کانادا که کمتر از ۶ ماه طول می‌کشند شرکت کرده و حتی مدرک زبان خود را بگیرد، سپس خاک کانادا را ترک کند و برای ارائه درخواست خود جهت اخذ ویزای کار اقدام نماید.
در صورت موفقیت در اخذ ویزای کار کانادا، فرد باید تعداد ساعت کاری معینی را بگذراند و بعد از حدود ۲ سال می‌تواند وارد فرآیند اخذ اقامت دائم خود شده و پرونده اقامتی تشکیل بدهد.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا

پس از تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی، متقاضی در صورتی که بخواهد پس از تحصیل در کشور کانادا مقیم شود، ابتدا می‌بایست دوره آموزشی خود را با موفقیت به پایان برساند.
در مرحله بعدی، وی باید تنها پس از ۹۰ روز بعد از فارغ‌التحصیلی خود یک شغل تمام‌وقت پیدا کند. بسته به مدت تحصیل و مقطعی که متقاضی گذرانده است، تعداد ساعت کاری که منجر به کسب اقامت خواهد شد متفاوت می‌باشد. زمان رسیدن به اقامت دائم کانادا به طور میانگین حدود ۱ تا ۲ سال خواهد بود.
از طرف دیگر، متقاضی اقامت کانادا پس از پایان تحصیل در این کشور می‌تواند برای برنامه‌های مهاجرتی نیروی متخصص که با نام Express Entry شناخته می‌شوند نیز اقدام کند. این برنامه‌ها هم شامل برنامه فدرال بوده و هم برنامه‌های استانی را شامل می‌شود. بدیهی است که شرایط مورد نیاز برای برنامه‌های استانی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در صورت پذیرش در یکی از این برنامه‌ها می‌توان به صورت مستقیم اقامت دائم کانادا را اخذ نمود.
با انتخاب یکی از دو گزینه فوق می‌توان ویزای تحصیلی کانادا را به اقامت دائم این کشور تبدیل کرد. شانس موفقیت فردی که در کانادا مدرک دانشگاهی خود را اخذ نموده نسبت به افرادی که با مدرک دانشگاهی کشور خود برای برنامه‌های اقامتی اقدام می‌کنند، بسیار بالاتر می‌باشد.

تبدیل اقامت دائم کانادا به تابعیت

آخرین مرحله برای رسیدن به پاسپورت کشور کانادا، تبدیل اقامت دائم به اخذ تابعیت این کشور می‌باشد. طبق قوانین جاری در کانادا، فرد دارای اقامت دائم باید مدت ۳ سال از ۵ سال پس از اخذ اقامت خود را در خاک کشور کانادا سپری کرده تا به پاسپورت کانادایی دست پیدا کند. الزامی است که وی طی این پنج سال، ۶ ماه از هر سال را در کشور کانادا حضور داشته باشد.
بدیهی است که متقاضی شهروندی کانادا طی این مدت می‌بایست شرایط و ضوابطی را رعایت کرده و هیچ‌گونه عمل خلاف از قانونی از وی سر نزند تا تابعیت کانادا را بتواند دریافت نماید.

مجموعه «نیلا گشت» با سال‌ها تجربه در امر اخذ انواع ویزای کانادا و با دارا بودن وکلای مجرب چه در ایران و چه در کانادا، در تمامی مراحل از مشاوره، اخذ ویزای توریستی و تبدیل آن به ویزای تحصیلی و کاری در خدمت هم‌وطنان عزیز می‌باشد.
لطفاً برای اطلاعات تکمیلی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =